Zoeken

Uit de praktijk: PMJ Jeans Titanium

13 juni 2016
Nu motoren dankzij de retro-trend steeds meer hun weg richting lifestyle weten te vinden groeit ook de vraag naar passende kleding. De Italiaanse kleding fabrikant PMJ Jeans speelt daarop in met een complete lijn aan denim motorkleding. Wij reden met het vlaggenschip van de collectie, de Titanium, en maken na ruim 5.000 kilometer intensief gebruik de balans op.

PMJ Jeans Titanium

Tien jaar geleden was het ook bij ons op de redactie not-done om met een spijkerbroek te rijden, maar de populaire jeans heeft het afgelopen decennium een enorme ontwikkeling doorgemaakt. De PMJ Jeans Titanium is hier een mooi voorbeeld van, het is volgens de fabrikant de eerste Italiaanse Jeans die volgens CE EN 13595-1 is goedgekeurd. De spijkerbroek is gemaakt van 12,5 oz, SPMJ Jeans Titanium PMJ Jeans Titanium
Een modieuze snit, maar laat dat maar aan Italianen over
PMJ Jeans Knox hip PMJ Jeans Knox knee
De protectoren komen van het Britse Knox
tretch denim katoen, dat aan de binnenkant is verstevigd met 100% Twaron stof, een supersterke synthetische vezel die onder andere ook in kogelwerende vesten wordt gebruikt. Zowel op de knieën en de heupen zijn CE EN1621-1 goedgekeurde protectoren voorzien, die in hoogte te verstellen en uitneembaar zijn. Om de knieprotectoren te verwijderen is in de naad van de broek een kleine rits aangebracht.

De gehele binnenzijde van de Titanium is van een mesh voering voorzien, wat het draagcomfort zeker ten goede is gekomen. Onze vrees dat de combinatie 100% Twaron met 100% mesh de spijkerbroek op warme dagen wel eens te warm zou maken - zeker omdat bij frisse Hollandse temperaturen van nog geen 10°C de broek al best aangenaam zat, bleek echter ongegrond, ook bij Zuid-Franse temperaturen van boven de 25°C zit de broek nog steeds aangenaam. Bovendien is de Titanium tot op zekere hoogte waterdicht. Pas toen we door een ongekende onweersbui werden verrast drong het water tot mijn ondergoed door, daarvoor voelde de jeans als gevolg van regen aan de buitenkant wel nat aan, maar was het water nog niet de Twaron stof doordrongen.

Aan de onderkant van de broekspijp is een band met velcro sluiting voorzien om de pijp te verstellen, maar die is naar onze mening overbodig. De PMJ Jeans Titanium heeft namelijk een snit met redelijk strakke pijpen, waardoor de spijkerbroek bijvoorbeeld niet over motorlaarzen kan worden gedragen. Uiteraard kun je ervoor kiezen om de broekspijpen in de laarzen te dragen, wij kozen voor ander motorschoeisel. Ondanks mijn korte benen ondervond ik geen hinder van de knieprotectoren: tijdens het lopen zaten ze niet te laag om vervelend tegen de onderkant van de knie te schuren en tijdens het rijden vielen ze mooi om m’n knie. Voordeel van de strakke snit is dat in geval van een schuiver de protector niet snel zal verschuiven.

PMJ Jeans Titanium

Waar je begin deze eeuw nog voor gek werd verklaard als je met een spijkerbroek op de motor zat heeft de denim jeans een enorme evolutie doorgemaakt. De PMJ Jeans Titanium voldoet niet alleen op papier aan de CE EN 13595-1 norm, maar heeft zich in de praktijk ook bewezen als een ontzettend comfortabele jeans die binnen een groot temperatuurbereik kan worden gedragen en ook nog eens een modieuze snit heeft. Jammer is wel dat de broekspijpen te strak zijn om over motorlaarzen te worden gedragen, maar gelukkig is hiervoor voldoende alternatief motorschoeisel op de markt.

PMJ Jeans Titanium
Maten: 30 t/m 44
Adviesprijs; € 297,48

Meer info:
Jopa Racing Products
www.jopa.nl 
Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.