Zoeken

Uit de praktijk: Alpinestars 360R Drystar overall

20 mei 2010

360 R DRYST SUIT.jpgDrystar_9696.jpg 

Soms kom je iets tegen waarvan je denkt ‘dat moeten we toch eens proberen’. Dus toen er een berichtje van Alpinestars in onze inbox viel over deze wonderbaarlijke Drystar outfit, hebben we gelijk een berichtje teruggestuurd.

De specs zien er aantrekkelijk uit; volledige protectie, waterdicht en uit één stuk. Dat zou best eens heel erg praktisch kunnen zijn, met name in de stad of als forens. Geen geklooi meer met pak aan- pak uit, spijkerbroek aan- spijkerbroek uit, gewoon aantrekken en klaar.

Het Drystar 360 pak is gemaakt van nylon met de bekende extra lagen op de plekken die het meeste risico open op slijtage en andere onaangenaamheden. Daaronder is Alpinestars’eigen Drystar waterdichte membraan aangebracht die een ademende en waterdichte laag vormt. Daarnoder zit uiteraard de binnenvoering die voor een makkelijk aan- en uittrekken zorgt. Schouders en ellebogen zijn voorzien van zachte CE protectoren, de knieën van ‘smart protectors’ (ook CE gekeurd) en optioneel zijn ook borst en rugprotectie verkrijgbaar; hier is standaard een enkele laag schuimrubber aanwezig.

BuellXB_0258.jpg

Het pak ziet er, zoals gebruikelijk voor Alpinestars, strak gesneden uit. Voor een veredeld regenpak is het zelfs zeer netjes. Voor een waterdichte outfit overigens ook, waarom dit verschillend is zullen we uitleggen. De broekspijpen zijn voorzien van ritsen die tot ver boven de heupen doorlopen voor eenvoudig instappen. Eenmaal uitgedokterd hoe het aantrekken het eenvoudigst gaat is het een fluitje van een cent. Kwestie van benen op de juiste plek steken (als een regenpak) en vervolgens naar boven trekken en je armen in de mouwen steken. Meteen valt op dat de pasvorm van de bovenzijde spot on is, een vergelijkbare losse jas zal moeilijk minder goed zitten. De drukknopen op de mouwen zorgen bovendien voor een extra strak geheel. De pijpen zijn echter net iets wijder dan je zou verwachten met enkel de bovenzijde aan, maar eenmaal dichtgeritst is duidelijk waarom; in de pijpen is precies voldoende ruimte om met een spjikerbroek (of iets dergelijks) comfortabel te kunnen motorrijden. Slim bekeken. In feite ben je dan in een keer klaar voor de boze buitenwereld; in twee tellen ben je van kantooroutfit omgetoverd naar volledig motorwaardig. Er zijn mensen die met minder complete kleding op stap gaan. RC BACK PROTECTOR.jpgVoor het echte ‘in één keer klaar’-gevoel hebben wij de optionele rugprotector erbij gevraagd om zo niet eens meer met een losse rugprotector te hoeven stoeien. Deze protector is redelijk dik en daardoor enigszins van invloed op de beschikbare ruimte, maar in ons geval is dit nog net genoeg.

Drystar_9697.jpgZit dus prima, ook in rijpositie op de motor gezeten. De zakken zitten ook op redelijk slimme plaatsen, anders dan bij andere jassen. Met het lipje aan de ritssluiting zijn ze zelfs met winterhandschoenen nog open en dicht te krijgen. Alleen rijst nog enige twijfel over het nut van het ‘kaartvakje’ op de rechterdij. In een winter gebruikt krijgt dit al aanzienlijk te lijden doordat het doorzichtige kunststof niet helemaal berekend is op de hoeveelheid beweging die het te verduren heeft.

Het is dan ook niet helemaal koek en ei met dit pak en dat is juist waar de schoen wringt. Niet voor niets voert Alpinestars twee waterdichte lijnen; Gore-Tex en Drystar. Het zelf ontwikkelde Drystar staat wat kwaliteit en prestaties betreft net nog onder Gore-Tex en dat is te merken. Na een vol uur in de stromende regen komt er toch wat water doorheen. Gecombineerd met de gebruikelijke kou van winterse buien zul je dus alsnog bij de kachel moeten gaan zitten naderhand. Nou komen dergelijke zondvloeden niet dagelijks voor en een gemiddeld woon-werkritje zal vaak ook minder dan een uur duren, dus in veel gevallen moet het genoeg zijn, maar toch. Ademen doet het menmbraan overigens prima. Een tikje te prima voor ons land; zonder winddichte en isolerende onderlaag is er weinig houden aan. Bij elkaar twee duidelijke indicaties dat het pak meer is ontworpen voor de eigen italiaanse markt dan voor de noordelijker gelegen landen.

BuellXB_0263.jpg

Italianen zullen echter ook last hebben van de manchetten. De mouweinden zijn niet zoals we van Alpinestars verwachten en geven eenmaal met het velcrobandje gesloten een zeer rommelige indruk. Je zult je handschoenen hetzij in de mouwen moeten steken, hetzij de schacht erg wijd moeten afstellen. Zo is het miniscuul kleine stukje velcro op de kraag nauwelijks voldoende om deze dicht te houden. Met een dikke trui kun je het helemaal shaken.

Toch blijft het pak intrigeren en van tijd tot tijd toch zijn zeer praktische kant tonen; nou maken wij met regelmaat langere ritten, maar die keren dat er inderdaad gependeld of ‘even snel op en neer’ gegaan moet worden is het vaak toch de drystar 360 R die gepakt wordt. Juist omdat het zo ‘in één keer klaar’ is. Regen of niet, je hebt ook direct alle bescherming die je nodig hebt. Twijfel tussen alleen een jasje of je met tegenzin in je volledige pak hijsen hoeft dus niet meer. Alleen zul je voor echt overwinteren toch een extra oplossing moeten zoeken. En met de zeer Italiaanse adviesprijs is dat toch jammer.

Adviesprijs:
Drystar 360 R:      €499,95
Losse rugprotector: €29,95

Drystar_9709.jpg