Zoeken

Getest: Grand Canyon Calgary

28 oktober 2011
meer info:

Calgary_4967

Een praktijkrapport van seizoenskleding is het nuttigst aan het begin van het betreffende seizoen. Klinkt logisch, maar in de praktijk heeft dat soms wat voeten in de aarde. De producten in kwestie kunnen namelijk pas goed gebruikt en getest worden in het seizoen waar ze voor gemaakt zijn en dan willen we dat het liefst een poosje blijven proberen. En dus heb je je verhaal voor het mooie pas veel te laat klaar.

Dat schoot me weer te binnen toen het weer onlangs weer omsloeg en ik voor het eerst weer op zoek ging naar de winteroutfit. Dit is het moment waarop iedereen de leren overall of combi weer verwisselt met de gevoerde allweatherkleren en dus ook het moment voor nieuw, mocht je tot de ontdekking komen dat je er eigenlijk alweer veel te lang mee doorrijdt.

Een oplossing daarvoor is de Calgary winteroverall van Grand Canyon, een product wat afgelopen winter op de markt werd gezet. In het kort is de Calgary precies wat het is: een winteroverall. Het is misschien bekend dat uw verslaggever al eerder een ééndelige textielen overall heeft getest, dus was het ook logisch dat diezelfde verslaggever ook deze eens stevig aan de tand zou voelen.

Calgary_4990Calgary_5008
Je ziet, zeker in deze lichte kleurstelling kleedt het nog helemaal zo slecht niet. En bewegingsvrijheid is ruim voldoende

Het grote voordeel van zo'n outfit is namelijk het praktisch gebruik ervan; in één beweging transformeer je van standje 'kantoor' (of visite, sollicitatie of iedere andere goedvoordedagsituatie) naar standje Filerijden in het donker. En dat mét protectie en dus een dikke voering. Doe je zoiets dagelijks, dan wordt vanzelf de meerwaarde duidelijk. Bovendien scheelt het weer een naad waar je die goed missen kunt en dus in warmteverlies onderweg en droogte in geval van zondvloed. Ook al geen onbekend fenomeen bij Hollandse winters.

Tot zover het vage introverhaaltje. Hoe doet de overall het in de praktijk? Terugvallend op de ervaringen met de Alpinestars Drystar 360 is de aanwezigheid van een voering al een hele verbetering. Die ander werd uiteindelijk beoordeeld tot prima pak, maar te koud en dat zou dus opgelost moeten zijn. keerzijde is wel dat je voor je gevoel ook aan een poolexpeditie zou kunnen meedoen. De riem om de taille voorkomt dat je al te veel op een maanmannetje zou gaan lijken.

Meest opvallende verschil is de pasvorm en eenvoud van aan- en uittrekken, op sommige cruciale punten verschillen de twee namelijk aanzienlijk. Wat pasvorm betreft voel je de Calgary wat beter zitten, dat komt voor een deel voor de logische extra voering, voor een ander deel voelt de protectie van de Alpinestars comfortabeler, mits eenmaal op de juiste plaats. Wat instap betreft scoort de Alpinestars ook net iets hoger; de ritsen van de Calgary lopen minder ver door, waardoor je minder bliksemsnel je voeten in de pijpen hebt. Met schoenen aan kun je dit ook beter niet doen. De voorste rits van de Calgary loopt wel iets verder omlaag dan de Alpinestars, wat in het geval van een pitstop een uitkomst is. Ook heb je sneller je sleutels of telefoon uit je broekzak gehaald die je uiteraard vergeten was. Wel jammer is dat door de rits de pijp op het linker bovenbeen iets meer knelt dan de ritsloze rechterpijp. Door alle stiksels is daar ook weinig aan te doen.

De ritsen zijn allen van het hippe nieuwe 'binnenstebuiten' type, met afdekking aan de buitenzijde. Dat lijkt in eerste instantie beter bestand tegen weersinvloeden, maar het laat zeker met flink gebruik snel los. Gelukkig zijn alle ritsen ook nog eens voorzien van dubbele flap die de rest buiten houdt. Deze flap is dan weer een stuk logischer dan de Alpinestars, die voor het gevoel net verkeerd om zit, alsof je per ongeluk een damesuitvoering zou hebben.

DE Calgary heeft niet overdreven veel zakken, maar wat er is werkt wel. Binnenin is een kleine zak voor de telefoon, op de borst nog een voor bijvoorbeeld een paar tankpassen. Op de rechter dij is tenslotte nog een flinke, stevige en goed afsluitbare zak voor eventuele omvangrijkere zaken als een portemonnee of pak sigaretten.

Wat warmte betreft werkt het pak prima. De voering loopt van kraag tot broekomslag, zonder onderbreking. Ook is het pak serieus waterdicht, zo lang je een beetje aandacht besteedt aan het juist sluiten van de flappen, de kraag en ook de aansluiting van de mouwen. Dit bleek in de praktijk nog een klein obstakel; de mouwen zijn gemaakt om handschoenen overhen te trekken, alleen loopt dan al het regenwater er zo in. Voor de droogte is het beter de handschoenen in de mouwen te steken, wat helaas tot consequentie heeft dat de mouwen niet geheel dichtgeritst kunnen worden. De mouwen en het waterdichte membraan lopen weliswaar door, toch zou dit mooier kunnen.

Tot slot is de protectie voelbaar net iets minder stevig dan die van de Alpinestars, maar enerzijds maakt de voering dat voor een deel goed en anderzijds zit er uiteraard wel een stevig prijsverschil tussen de twee.

Calgary_5023Calgary_5025
Talk to the hand! Ons anonieme model laat zien dat ook richting aangeven nog prima mogelijk blijft. Dank voor uw aandacht.

Voor wat je betaalt krijg je heel veel waar voor je geld. Uiteraard kan het op plaatsen beter, maar de meeste concurrentie is al snel een slag duurder. En qua gebruiksgemak zal men toch van heel goeden huize moeten komen om dit te overtreffen. Ze zijn er in grijs zoals afgebeeld, zwart/antraciet en zwart/geel, dus is er voor iedere winterbikkel wel een passende.

Leverbaar in S-3XL en kost een niet al te ernstige €179,-