Zoeken

Test: Dunlop D208Race Replica

Test: Dunlop D208Race Replica

17 mei 2005

Banden

Inhoudsopgave
Test: Dunlop D208Race Replica
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4

Inleiding

Nadat Michelin vorig jaar hun nieuwe paradepaardje -de Pilot Power- lanceerde, kon je er vergif op innemen dat de concurrentie snel met een antwoord zou komen. En dat antwoord kwam bij Dunlop al snel onder de naam D208.

De D208 is de opvolger van de (alweer in 1997 geïntroduceerde) D207 en net als zijn voorganger leverbaar in drie verschillende compounds: de D208, de D208GP en de D208RR, waarbij het uiteindelijke inzetgebied bepalend is voor de keuze van de band. Dat men bij Dunlop overtuigd is van de kwaliteit van de D208RR, dat is meteen duidelijk als we de technische informatie over deze nieuwe band eens doornemen. De beloftes zijn niet mis: Verbeterde grip bij zowel droog weer als regen, sneller opwarmen, uitstekende

handling en bochtenstabiliteit en last but not least een verbeterde constante grip. Beloftes die elke supersportrijder graag wil horen, maar vaak ook argwanend bekijkt. Zeggen is namelijk één ding, doen nog altijd iets heel anders. Dus stelde ondergetekende zijn 998 ter beschikking om als proefkonijn te dienen voor Dunlops laatste paradepaardje, de D208RR. Nu gebiedt de eerlijkheid mij te vertellen dat ik persoonlijk weinig ervaring had met Dunlop, voor zover het mijn eigen motor betrof. Die had tot dan enkel Pirelli Diablo"s en Michelin Pilot Sports als schoeisel gehad. Dus was het tijd om na Italiaans en Frans rubber eens het kanaal over te steken en de motor van Engels schoeisel te voorzien, om aan den lijve te ervaren of de D208RR zijn beloftes echt waar kon maken.

Tekst: Ed Smits Foto"s: Vincent Burger