Zoeken

Test: Skidmarx hugger GSX-R750 / 600

Test: Skidmarx hugger GSX-R750 / 600

11 oktober 2004

Accessoires

Inhoudsopgave
Test: Skidmarx hugger GSX-R750 / 600
Pagina 2

Met de hand gemaakt

Recent berichtten wij over een nieuwe hugger van de firma Skidmarx in onze productnieuws-sectie. We hebben van Skidmarx een hugger ontvangen en deze gemonteerd op een Suzuki GSX-R600 van een Motorfreaks-collega. Wat is het verschil tussen deze en andere huggers? Voornamelijk dat deze met de hand gemaakt is door kundige Engelse handen, wat zich uit in het gebruikte materiaal. Als we de onbespoten gedeeltes bekijken, dan zien we een polyester-achtig draadmateriaal dat ook gebruikt wordt om schades te repareren of om, in combinatie met een matje, nieuwe kuipdelen te vervaardigen. Dit materiaal is spiegelglad geschuurd en in ons geval in een mooie zwarte kleur gespoten.

De hugger

Montage

Bij de hugger wordt al het noodzakelijke bevestigingsmateriaal meegeleverd, inclusief een beknopte Engelstalige handleiding. Het installeren van de hugger is eenvoudig, mits je eerst even de tijd neemt om de handleiding te lezen. Het vastzetten van de kettingbeschermer gaat met behulp van een rubbertje dat samengeperst wordt in de achterbrug, een mooie oplossing die voorkomt dat je (te) drastische veranderingen aan je motor moet gaan aanbrengen.

Het beschermingsrubber voor tussen de achterbrug en hugger kan op twee manieren worden bevestigd: op de hugger zelf of op de achterbrug. Wij hebben dit op de achterbug gedaan, maar het is slimmer om dat op de hugger zelf te doen. Je kunt hem dan later eenvoudig demonteren en op een ander model GSX-R zetten. In de handleiding wordt aangegeven dat we een plastic ringetje als borg kunnen gebruiken voor M6 bout, maar in de praktijk werkte dit niet. Een M6 moer uit de rommelbak bracht uitkomst. Het laatste stukje bevestigingsmateriaal bestaat uit een tie-rap. Niet echt de mooiste oplossing, maar wel de meest praktische. De enige andere mogelijkheid, boren in de achterbrug, is geen aantrekkelijke optie.

Conclusie

De hugger is mooi afgewerkt en past zeer mooi bij de lijnen van de motor. Ook de extra kettingbeschermer is netjes afgewerkt. De prijs, € 139,--, is misschien wat hoog, maar je krijgt er wel een stukje origineel en exclusief handwerk voor in bezit. Het maakt in ieder geval de motor "af" en is een grote verbetering t.o.v. de open achterbrug van de originele GSX-R.

Leverbaarheid

We hebben de hugger direct van de producent ontvangen. In Nederland is de firma

MDI

verantwoordelijk voor de distributie.

Tekst Robert-Jan Dijkman / Foto"s Ruud Campsteijn. Met dank aan Paul Robben voor het gebruik van zijn garage.