Zoeken

Test: Skidmarx hugger GSX-R750 / 600

Pagina 2

11 oktober 2004

Accessoires

Inhoudsopgave
Test: Skidmarx hugger GSX-R750 / 600
Pagina 2

Montageverslag

De originele Gixxer

Instructies

Bij de hugger zit een geel briefje met instructies in het Engels. Engels kan soms wat verwarrend zijn, waardoor we af en toe opnieuw moesten beginnen. We hebben de originele Engelse tekst ook geplaatst; mogelijk kan het jullie te behoeden voor de door ons gemaakte foutjes.

1

Remove original chainguard. Remove screw holding rubber chainslipper just behind footrest.

De originele kettingbeschermer van de GSXR-600 zit vast met een kruiskop-schroef en twee pinnen. De pinnen zijn weg te halen met een platte grote schroevendraaier. Doe het voorzichtig voor behoud van lijf en leden. Puntje twee, het verwijderen van de schroef achter het voetsteuntje, gaat makkelijk met een ratel nummer tien.

2

Remove screw holding brake hose clip. Fit Stainless steel bracket to this position, replace clip on top of bracket. Do not fully tighten screw

Het moeilijkste deel: het vastzetten van een klipje op de achterbrug onder de slang. Moeilijk hoezo? Het vastzetten van het beugeltje op zich is niet moeilijk, het losmaken van de originele schroef is peanuts met de eerder genoemde ratel. Het moeilijke is begrijpend lezen, waardoor wij de beugel op de remleiding monteerden in plaats van eronder. Een gelukje was dat we de schroef niet helemaal hadden vastgezet. Zo zie je maar weer: rustig de instructies lezen is het halve werk.

3

First fit small chaingguard section. Fit rubber insert to hole in swingarm. Fit chainguard using M4x30mm hex screw with washer. Fit to chain slipper position,replace screw with M6x20mm socket flange screw with nylon washer, fully tighten screws.

Een grote lap tekst in hetzelfde verwarrende Engels. Kort samengevat: frot de kettingbeschermer op de motor met de bijgeleverde schroefjes en rubbertjes. We beginnen dus met het rubbertje. De eerste gedachte is: wat een flutsysteem! Het rubbertje houdt het schroefje vast, maar dat is dan ook alles. Ga je het rubbertje wat beter bekijken, dan kom je erachter dat het aandraaien van de schroef leidt tot samenpersen (en dus uitzetten) van het rubber en dan werkt het wel. Bij de voetsteun zetten we de zaak vast met de langste schroef van de M6 collectie; achter op de brug gebruikten we een iets kortere versie.

4

Before fitting hugger stick rubber strip either either to front of swingarm or to front underside of hugger. Fit hugger to swing arm. Secure using M6x16mm socket flange screw with nylon washer on top of steel washer,. Do not fully tighten. Fit to bracket using M6x16mm socket flange screw with nylon washer, secure using large steel washer and nylon nut. Adjust hugger if necessary, then fully tighten all fixings. Secure hugger at the front using cable tie.

In tekst staat dat je het rubber stripje op de hugger of op de achterbrug kan monteren. Ons advies: doe dat op de hugger. Wil je je motor ooit verkopen en inruilen voor een andere GSX-R, dan kun je de hugger later gemakkelijk overzetten. De rest is simpel, behalve het nylon ringetje waarmee je de schroef aan de rechterkant moest vastzetten. Dit werkte niet, dus hebben we een moertje uit de rommeldoos gehaald. Locktite erop en het gaat niet meer los... hopen we. De twee laatste schroeven monteren, tie-rap aantrekken en onze hugger zit erop.

Het resultaat

Ondanks alle aanvaringen met de Engelse taal brachten we deze oefening tot een goed einde. Gesteld dat je de handleiding eerst goed leest, dan zal het monteren van deze hugger in ongeveer tien minuten bekeken zijn. Het resultaat mag er in ieder geval zijn.

Een Gixxer met hugger