Zoeken

Yamaha R3: scheurijzer voor A2 rijbewijs

16 oktober 2014
Yamaha heeft haar supersport familie uitgebreid met een YZF-R3. De 321cc supersport is Yamaha’s sportieve antwoord op het vorig jaar ingevoerde nieuwe gefaseerde motorrijbewijs en past perfect tussen de YZF-R125 en de YZF-R6.

Yamaha 2015 R3

Kawasaki kwam er het eerste mee met Ninja 300, wat navolging kreeg in de KTM RC390 en de Honda CBR300R, en nu heeft Yamaha ook vol de aanval ingezet op de jeugdige sportieve motorrijder die op zoek is naar iets vets dat geschikt is voor z’n A2 motorrijbewijs. Want zeker onder de jeugd zijn supersports als een YZF-R6 of YZF-R1 nog steeds retepopulair, maar ze mogen er niet op rijden en hebben er bovendien het geld niet voor.

Het sleutelwoord tot succes in de A2 rijbewijs klasse is dan ook motoren uit te brengen die wél de looks hebben van de dikke supersports, maar tegelijkertijd voldoen aan de regelgeving van het gefaseerde rijbewijs. In die missie was Yamaha al geslaagd met de YZF-R125 voor het A1 rijbewijs en daar zijn ze wat ons bYamaha 2015_R3_01etreft zeer zeker opnieuw in geslaagd bij deze YZF-R3 voor het A2 rijbewijs.

De YZF-R3 wordt - net als de Ninja 300 - aangedreven door een tweecilinder paralleltwin met een cilinderinhoud van 321 cc, die wordt opgegeven voor een vermogen van 42 pk bij 10.750 toeren per minuut. En dat zijn slechts twee paarden minder dan de 373 cc KTM RC390 en drie paarden meer dan de 296 cc Kawasaki Ninja 300.

Volgens Yamaha is het compleet nieuw ontworpen motorblok een van de meest geavanceerde tweecilinders in zijn klasse. Bij het blok is technologie van de R-serie toegepast, waaronder een direct aangedreven krukas, gesmede zuigers en gecarboniseerde drijfstangen. Om zowel bij lage snelheden als op hoge snelheid goed te presteren is de R3 van een 180-graden krukas voorzien. Een primaire balansas moet irritante trillingen en mechanische geluiden elimineren.

Voor een optimale balans tussen sterkte en stijfheid is het compacte en lichtgewicht chassis vervaardigd van hoogwaardig staal. Met 1.380 mm is de wielbasis nagenoeg gelijk aan die van de R6, wat de R3 lekker sportief en wendbaar moet hebben gemaakt. Dankzij de 50/50 gewichtsverdeling voor/achter en de zithoogte van 780 mm moet het stuurgedrag lekker gebalanceerd zijn. Om het DNA van de R-serie te benadrukken, is dYamaha 2015 R3e nieuwe YZF-R3 uitgerust met een extra lange swingarm die is geïnspireerd op de YZF-R1. Dankzij dezelfde swingarm en wielbasisverhouding als zijn bekende grote broer, heeft deze supersport een geweldige koersvastheid en wordt het vermogen efficiënter overgebracht naar het wegdek.

Met een breed scala aan informatie, het multifunctionele instrumentenpaneel omvat een analoge toerenteller en een digitale snelheidsmeter, onderstreept de R3 zijn erfgoed. Daarnaast heeft het multifunctionele instrumentenpaneel een vergelijkbaar schakelindicator lamp zoals op de YZF-R1. De brandstofmeter, de watertemperatuurmeter, evenals informatie over het brandstofrendement, klok, dagteller en kilometerteller maken het geheel compleet.

Yamaha 2015 R3

De Yamaha YZF-R3, die standaard is uitgerust met ABS, wordt leverbaar in twee kleurstellingen, te weten Midnight Black en Race Blu. De levertijd en adviesverkoopprijs van de Yamaha YZF-R3 zal in een later stadium bekend gemaakt worden.