Zoeken

Yamaha lanceert EC-03 elektrische scooter

22 april 2011
Nadat vorig jaar september de scooter wereldkundig was gemaakt is de elektrisch aangedreven Yamaha EC-03 in Nederland recentelijk op de markt gezet, bij wijze van proef. Tijdens de uitgebreide proefperiode hoopt Yamaha uit te vinden of de EC-03 daadwerkelijk kan voorzien in de stijgende mobiliteitsbehoefte zonder geluid en CO2 uitstoot.

Yamaha_EC-03_02

De Yamaha EC-03 is ontwikkeld als laagdrempelig alternatief voor met verbrandingsmotoren uitgeruste tweewielers. De EC-03 is alleen verkrijgbaar in 45 km/u uitvoering, slank gebouwd en weegt inclusief accu slechts 56 kilogram. Op een vlakke weg en bij een gemiddelde snelheid van 30km/u kan op een volle acculading volgens Yamaha_EC-03_04Yamaha een afstand worden afgelegd van ongeveer 46 kilometer, gemiddeld is de actieradius echter zo'n 30 kilometer. Opladen van het accupakket duurt zo'n zeven uur. De elektromotor heeft een speciale ‘Power’-stand, waarmee extra vermogen beschikbaar komt. 

Het LCD-instrumentenpaneel van de Yamaha EC-03 geeft alle functies weer die benodigd zijn. Informatie over snelheid en acculading is permanent beschikbaar. Mocht de boardcomputer een mogelijke fout signaleren of te weinig boordspanning detecteren, dan is een akoestisch signaal hoorbaar. Dit geldt ook uiteraard bij gebruik van de richtingaanwijzers.

Uitgekiende software zorgt ervoor dat alle systemen constant met elkaar communiceren en monitoren. Mocht er een ernstige foutmelding zijn, Yamaha_EC-03_03dan maakt YMCS (Yamaha Mutual Communication System) het onmogelijk om weg te rijden. In geval van een minder belangrijke foutmelding blijft rijden onder gelimiteerde condities mogelijk. Het systeem garandeert optimale prestaties onder alle omstandigheden en voorziet bovendien in een anti-diefstal systeem in de vorm van een persoonlijke key code.

De Yamaha EC-03, die vooralsnog alleen exclusief verkrijgbaar is bij Monter Center West in Naaldwijk voor de prijs van € 2.399, zal meelopen in het onlangs door de ANWB gelanceerd platform 'E-fietsen in Haaglanden'. Mede aan de hand van deze eerste niet-gesubsidieerde proeftuin op het gebied van elektrische mobiliteit kan belangrijke informatie voor toekomstige EV-producten worden verzameld.