Zoeken

Yamaha kondigt X-MAX 300 aan

20 oktober 2016
Yamaha heeft haar motorscooter range uitgebreid met de X-MAX 300, die de huidige X-MAX 250 vervangt. De volgens Yamaha compleet nieuwe X-MAX 300 is voorzien van een nieuwe generatie 300cc eencilinder die met Yamaha’s laatste Blue Core technologie is uitgerust.

Meer vermogen, bij een lager verbruik en verminderde emissie, een grote opbergruimte onder het zadel dat plaats biedt aan 2 integraalhelmen en een Smart Key sleutelloos contact, dat is in een notendop de nieuwe Yamaha X-MAX 300, die na elf jaar en meer dan 130.000 units de zeer succesvolle X-MAX 250 gaat opvolgen.


In de persinformatie wordt het succes van de MAX familie in Europa door Yamaha nog eens extra belicht: meer dan de helft van de scooterverkoop komt voor rekening van de Yamaha MAX-modellen.

Het dynamische DNA van de TMAX heeft volgens Yamaha een belangrijke rol gespeeld bij de vormgeving, het karakter en de prestaties van de X-MAX 300. De nieuwe scooter is zoals gezegd uitgerust met een compleet nieuw ontwikkelde 292cc eencilinder, die volgens Yamaha een vermogen van 28 pk bij 7.250 toeren en een koppel van 29 Nm bij 5.750 toeren per minuut heeft. Een enorm verschil met de huidige X-MAX 250, die het met slechts 20 pk vermogen en 21 Nm koppel moet doen.

Net zo belangrijk als de toename in vermogen is het feit dat de X-MAX 300 ook nog eens een stuk vriendelijker met benzine omgaat. Tenminste, dat belooft Yamaha in haar persinformatie, exacte verbruikscijfers worden echter niet genoemd. Wel een waslijst aan vernieuwingen die zijn doorgevoerd om dat lagere brandstofverbruik te realiseren, waaronder het reduceren van de inwendige frictie en het verbeteren van de verbrandingskamer en de vulgraad van de cilinder en toepassing van Real Time 3D Mapping, dat nauwkeurig de in te spuiten hoeveelheid benzine en de timing van de ontsteking regelt. 

Standaard is de X-MAX 300 van tractie controle voorzien, wat zeker bij scooters eigenlijk gewoon een must zou moeten zijn. Yamaha’s TCS maakt gebruik van een aantal sensoren en beperkt de aandrijving van het achterwiel als verlies van tractie wordt geconstateerd. Geen must, maar wel interessant het Smart Key startsysteem, dat het conventionele sleutel-contactslot heeft vervangen. 

Onder het nieuwe duozadel is de opbergruimte volgens Yamaha aanzienlijk vergroot en biedt nu ruimte voor 2 integraalhelmen en veel meer. Ook aan een laptop heeft Yamaha gedacht door de ruimte extra breed te maken. De X-MAX 300 heeft verder LED koplampen, LED contourverlichting en LED achterlichten en een nieuw multifunctioneel display dat vanaf het stuur te bedienen is. En uiteraard een 12V aansluiting in het linker dashboardkastje.

De 2017 Yamaha X-Max 300 is vanaf maart 2017 leverbaar in de kleuren Lunar Grey, Milky White en Quasar Bronze. Hoeveel de scooter moet gaan kosten is nog niet bekend.