Zoeken

Triumph lanceert vier nieuwe modellen op Intermot

8 oktober 2010

Triumph heeft voor 2011 flink wat nieuwe modellen in de pijplijn. Naast de reeds aangekondigde Tiger800, die op de komende EICMA in Milaan zal worden onthuld, werden op de Intermot vier nieuwe modellen gepresenteerd.

Speed Triple 2010

Triumph_Speed_Triple_2011.jpg
voor 2011 flink vernieuwd, de Speed Triple 1050

Het grootste nieuws op de Intermot betrof de nieuwste versie van de Speed Triple, hét verkoopsucces van de Britten dat voor 2011 flink onderhanden is genomen. Met een nieuw frame moet de 1050cc driecilinder volgens de Britten een ongekend hoog niveau van stuureigenschappen en balans bieden. De fiets werd ook motorisch onderhanden genomen, met vijf pk meer vermogen groeide het vermogen van de driecilinder naar 135 pk, en dat beginnen toch echt serieuze waarden te worden. Daarnaast heeft de motor een nieuw jasje aangemeten gekregen, waarbij voor het eerst in de geschiedenis van het model afscheid is genomen van de karakteristieke ronde koplampen.

Thunderbird Storm

Triumph_Storm_2011.jpg
Nieuw voor 2011, de Thunderbird Storm. 

In navolging van de Rocket III heeft ook de Thunderbird voor 2011 een stoer broertje gekregen, de Thunderbird Storm. De motor is net als de Rocker III uitgerust met dezelfde dubbele koplampen als ook op de oude Speed Triple en Rocket III roadster werden toegepast. De Thunderbird Storm heeft met 98 pk een beduidend krachtigere paralleltwin gekregen als de gewone Thunderbird, die met 86 pk genoegen moet nemen. Ook groeide de cilinderinhoud naar nu 1700cc (is 1597cc bij de gewone Thunderbird)

America en Speedmaster

Daarnaast hebben voor 2011 de instapmodellen America en Speedmaster een upgrade gekregen voor wat betreft styling, ergonomie en stuureigenschappen. De van een nieuw uiterlijk voorziene motoren moeten dankzij een nieuwe zithouding en lagere zithoogte van nu 690mm nog gemakkelijker te rijden zijn.

Triumph_America_2011.jpg
2011 America

Bij de 2011 America moet de nieuwe styling het model een meer klassiek uiterlijk hebben gegeven. Gegoten wielen (16" voor en 15" achter), een diep voorspatbord, achterover leunend stuur en relaxte naar voren geplaatste voetsteunen moeten dit onderstrepen, volgens Triumph als resultaat een traditionele cruiser; lang en laag met als finishing touch de klassieke kleurstellingen metallic Phantom Black of two-tone Eclipse Blue met Crystal White.

Triumph_SpeedMaster_2011.jpg
2011 SpeedMaster

Ook de Speedmaster is voorzien van een nieuw uiterlijk. De cruiser rolt nu op een 19-inch voorwiel met een enkele remschijf en een 'skinny' band, waardoor het uiterlijk van de klassiek ogende ‘chopper’ nog meer moet worden versterkt. De combinatie van een lager zadel (690 mm) en een nieuw, breder stuur bieden een geheel nieuwe zithouding, die flink anders is dan die van het oude model. Hierdoor is de Speedmaster volgens de Britten voor nog meer motorrijders een makkelijk sturend alternatief voor de standaard cruisers. Er zullen in 2011 twee kleuren leverbaar zijn: Phantom Black en een compleet nieuwe Triumph-kleur: Cranberry red.