Zoeken

Suzuki Virus: 185 pk sterke Streetfighter

15 september 2011
Dat Suzuki nog steeds niet is vertegenwoordigd in het segment van de 1000cc naked sports pk-kanonnnen is niet alleen veel sportieve Suzuki fans een doorn in het oog, het was voor de Zwitserse Suzuki importeur zelfs reden om zelf de handschoen dan maar op te pakken. Het resultaat: de Suzuki Virus, een 185 pk sterk streetfigher pk-kanon.

Suzuki Virus 1000

F*ck Ducati Streetfighter, f*ck Aprilia Tuono V4 moet ongetwijfeld de gedachte zijn geweest bij Roland Müntener van de Zwitserse Suzuki importeur Frankonia, die met het nog steeds uitblinken in afwezigheid van Suzuki in het segment van de dikke Streetfighters besloot 'm zelf maar te gaan bouwen. Suzuki Virus 1000Suzuki Virus 1000
Suzuki Virus 1000Suzuki Virus 1000
Voor de realisatie van het plan werd contact opgenomen met de west-Zwitserse Suzuki dealer Moto Virus. Dat uitgerekend het qua milieu- en geluidseisen strengste land van Europa men de handschoen zelf maar heeft opgepakt om in te spelen op de behoefde in de markt is zondermeer opmerkelijk te noemen.

Als uitgangspunt van de Virus werd een GSX-R1000 genomen, waarmee de fiets meteen de sterkste naked sportsbike op de markt is. Krachtiger zelfs dan de B-King, hoewel die fiets niet echt als naked sportsbike mag worden bestempeld. Om de Virus vorm te geven werd  het principe 'kuip eraf, superbike stuur erop' gehanteerd, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Per slot van rekening moest de Virus wel worden gehomologeerd, omdat het een serieproductiemodel betreft. Weliswaar een kleinschalig productiemodel, maar toch.

Om de Virus zijn sportieve uitstraling te geven werd het neusje van de GSR750 gemonteerd, waarachter tevens de bedrading kon worden opgeborgen, terwijl de zijpanelen en de onderkuip door de Zwitserse Suzuki dealer zelf werden vervaardigd. Om de motor een eigen sound te geven Suzuki Virus 1000werd gekozen voor een - voor de GSX-R1000 reeds goedgekeurd - Bodis 4-1-GPX2 uitlaatsysteem. Toch was het volgens de importeur nog een flinke uitdaging om aan de geluidseisen te voldoen, omdat met het demonteren van de stroomlijn ook diens dempende werking was weggevallen.

Om de motor te allen tijde weer om te kunnen bouwen tot GSX-R1000 werden alle oorspronkelijke bevestigingspunten gebruikt voor de montage van de nieuwe onderdelen. Behoudens de visuele 'streetfighter' aanpassingen bleef de van oorsprong GSX-R1000 technisch gezien ongewijzigd, zowel qua rijwielgedeelte als motorblok. En dat betekent een naakte fiets met een topvermogen van 185 pk, 160 km/u in de eerste versnelling en een topsnelheid van 299 -begrensde- km/u. En dat bij een rijklaargewicht van 200 kilo. Behoorlijk ontembaar dus, waardoor - om zoveel mogelijk gewicht op het voorwiel te brengen - werd gekozen voor een nagenoeg recht en erg breed stuur.

Suzuki Virus 1000

De Suzuki Virus gaat in Zwitserland voor Fr. 19.990 (€ 16.500 bij de huidige koers) over de toonbank, da's Fr. 800 duurder dan een standaard GSX-R. Dat is misschien best veel geld voor een streetfighter, maar dan heb je wel de allersterkste productie-streetfighter ter wereld.

Fotografie: Dieter Nugel, Töff magazine