Zoeken

Suzuki roept 2017-2018 GSX-R1000 terug omdat ketting kan breken

30 januari 2018
Suzuki heeft een terugroepactie uitgeschreven voor de 2017 en 2018 GSX-R1000 en GSX-R1000R. Als vanuit een valse neutraal bij extreem hoge toerentallen zonder koppeling wordt opgeschakeld kan mogelijk de ketting breken.

Al in mei vorig jaar ontving Suzuki informatie van de Franse importeur over abnormaal geluid tijdens schakelen. Een dealer inspecteerde de motor en ontdekte dat de ketting overdreven veel speling had en de tanden van het voortandwiel licht waren beschadigd. 

Ketting en tandwielen werden voor onderzoek naar Suzuki in Japan opgestuurd, waar werd geconcludeerd dat de overmatige slijtage het gevolg was van overmatige spanning van de ketting op het tandwiel, veroorzaakt door onjuist onderhoud. 

In oktober ontving Suzuki soortgelijke informatie van een tweede importeur. Inspectie van de onderdelen leverde eenzelfde resultaat op, waarop Suzuki opnieuw concludeerde dat het probleem door onjuist onderhoud kwam. Ook bij een derde geval in november hield Suzuki voet bij stuk dat het probleem door onjuist onderhoud was veroorzaakt. 

Op 3 december 2017 kreeg Suzuki van de importeur van Qatar melding van een gebroken ketting, waarna de motor naar Japan werd opgestuurd. Onderzoek naar de oorzaak loopt momenteel nog.

Tien dagen later ontving Suzuki informatie omtrent een vijfde en zesde claim vanuit de distributeur in de Verenigde Staten. Bij de vijfde claim was de ketting van de tandwielen gelopen en bij de zesde claim was er opnieuw sprake van een gebroken ketting.

Suzuki deed daarna onderzoek in de V.S., waar de klant omschreef hoe hij met opschakelen de tweede versnelling had gemist en daarna met hoog toerental alsnog had opgeschakeld. In Japan werd vervolgens die situatie gesimuleerd, met extreme slijtage van ketting en tandwielen tot gevolg.

Na eerst de verkoop van de GSX-R1000 te hebben stilgelegd heeft Suzuki nu een terugroepactie uitgeschreven, waarbij de ECM wordt vervangen door een ECM die is geprogrammeerd om erg hoge toerentallen te voorkomen onder bepaalde omstandigheden. Ook worden ketting en tandwielen geïnspecteerd en zo nodig vervangen.