Zoeken

Suzuki onthult V-Strom 250

9 november 2016
Suzuki heeft haar pijlen duidelijk op de beginnend motorrijder gericht. Naast de onthulling van een nieuwe GSX-R250 werd op de EICMA in Milaan ook een nieuwe V-Strom 250 gepresenteerd. De V-Strom 250 wordt aangedreven door dezelfde 248cc paralleltwin met een topvermogen van 24,7 pk.

We zeiden het al in ons bericht over de GSX-R250, Suzuki is duidelijk een andere koers gaan varen dan z'n Japanse concurrenten, die wat de nieuwe (A2) instappers aangaat voor 300cc+ hebben gekozen met een vermogen van om de nabij 40 pk. Suzuki is daar echter niet de enige in, ook BMW heeft bewust gekozen voor instapmotoren van rond de 25 pk. We denken dat de V-Strom 250 dan ook een gedegen concurrent voor de nieuwe BMW G310GS zal zijn.

De nieuwe V-Strom 250, die in China nog als prototype werd gepresenteerd, mag misschien minder vermogen hebben als de nieuwe Kawasaki Versys-X 300, maar qua styling hebben de ontwerpers in Hamamatsu het helemaal niet zo verkeerd gedaan. Sterker, eerlijk gezegd vinden wij 'm helemaal niet verkeerd en wat Suzuki bovendien knettergoed heeft gedaan is de fiets meteen voor te bereiden op een (optionele) kofferset. 

De styling zal de beginnend motorrijder, die al weg is van de V-Strom 650 of V-Strom 1000, zeker aanspreken, behoudens de ronde koplamp (die de fiets zeker niet misstaat) staat hier overduidelijk een échte V-Strom. Ook supergoed is de actieradius, die volgens Suzuki minimaal 450 kilometer is. Het zadel is met 800m iets hoger dan de GSX-R250, de fiets wordt opgegeven voor een rijklaargewicht van 190 kilo. Net als de GSX-R250 heeft ook de V-Strom 250 een LCD scherm met witte letters op een zwarte achtergrond.

Prijs en levertijd zijn nog niet bekend.