Zoeken

Revival Matchless aanstaande

5 december 2012
Het lijkt haast een trend te gaan worden om historische roemruchte merken een nieuw leven in te blazen. Na de terugkeer van merken als Norton, Indian, Horex en Moto Morini is het nu de beurt aan Matchless, dat recentelijk van eigenaar is gewisseld. De nieuwe Italiaanse eigenaar wil een lijn van retro-klassiekers gaan lanceren.

Matchless G80_cs

Het Britse Matchless behoort tot een van 's werelds oudste motormerken. Het in Plumstead, London gevestigde bedrijf werd in 1899 opgericht, waar tot 1966 motorfietsen werden geproduceerd. De range van Matchless motorfietsen liep uiteen van kleine tweetakten tot 750cc viertakt tweecilinders. Het merk was ook in de wegrace erg succesvol, in 1907 werd door Charlie Collier de Isle of Man TT op een Matchless eencilinder gewonnen.

In 1938 werd Matchless samen met AJS onderdeel van AMC (associated Motorcycles), waarbij beide merken onder de eigen naam motoren bleven produceren. In de jaren '60 van de vorige eeuw werd de Matchless tweecilinder vervangen een Norton Twin, waarmee een lange geschiedenis van volledig eigen productie ten einde kwam. In 1967 werd ook de productie van de Matchless eencilinders gestaakt.

In 1987 deed de Britse zakenman Les Harris een poging het merk een nieuw leven in te blazen. De Les Harris Matchless G80 werd gelanceerd, maar de motor had veel van zijn Britse traditie verloren. Zo werd G80 aangedreven door een 500cc viertakt eencilinder van het Oostenrijkse Rotax met een Italiaanse Dellorto carburateur. Uit Italië werden ook de voorvork (Paioli), remmen (Brembo) en uitlaat (Lafranconi) betrokken, terwijl Duitsland verantwoordelijk was voor de Varta accu en het Magura schakelsysteem. De motor werd nooit een succes, waardoor begin jaren negentig de productie werd gestaakt. Van de Les Harris Matchless G80 werden naar verluid zo'n 1.500 stuks geproduceerd.

In 2006 kwamen de rechten van Matchless in handen van de Griekse familie Panagiotis, die de merknaam voor £ 45.000 op een Bonhams veiling kochten. Panagiotis heeft het merk nu verkocht aan de Italiaanse ondernemer Franco Malenotti, die samen met zijn zoons de intentie heeft het merk een nieuw leven in te blazen. De nieuwe modellen moeten naar verluid de een knipoog zijn naar de Matchless klassiekers als de G80, Silver Hawk en Silver Arrow.

De revival van Matchless zou ditmaal best wel eens een succes kunnen worden, eerder wist Malenotti het Britse kledingmerk Belstaff binnen no-time weer succesvol op de markt te zetten. Om de Britse traditie van het merk in eer te houden is het plan om het nieuwe hoofdkantoor in London te gaan vestigen.

Bron: Infomotori