Zoeken

Revival Laverda ophanden?

17 juni 2010

Volgens de laatste geruchten wil Piaggio Laverda een nieuw leven in gaan blazen. Italiaanse media weten te melden dat het roemruchte merk met een medium capaciteit café racer weer terug op de markt zal worden gezet.

Laverda_750S_1969.jpg
Laverda 750S uit 1969

Of de tijd rijp is voor de zoveelste revival van het roemruchte merk, dat midden jaren '90 van de vorige eeuw nog een opleving kende maar al snel weer in de vergetelheid terecht kwam, is met het aanstaande faillissement van - een ander roemrucht Italiaans merk - Moto Morini vooralsnog de vraag, maar ze mogen het bij Piaggio wat ons betreft zondermeer proberen.

Als een van de oudste Italiaanse merken werd Lavarda in 1947 opgericht in het nabij Vicenza gelegen Breganze door Francesco Laverda, technisch directeur van de belangrijke zakenfamilie Laverda. Na een succesvolle periode in de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw kwam het merk, net als vele andere Europese motormerken, in de problemen door de opkomst van de Japanse motorindustrie. Lang probeerde laverda nog het hoofd boven water te houden, maar in 1985 legde de Laverda familie het bijltje erbij neer.

In 1993 leek het merk een nieuw leven beschoren, toen de millionaire Francesco Tognon het bedrijf overnam en in korte tijd met nieuwe modellen het merk opnieuw lanceerde, maar ook deze poging liep uiteindelijk op niets uit. In 2000 werd Laverda (samen met Moto Guzzi) overgenomen door Aprilia, dat op zijn beurt in 2004 weer werd overgenomen door Piaggio. Piaggio besloot Laverda een stille dood te laten sterven en liet destijds publiekelijk weten het merk te willen verkopen, mocht zich een potentiële koper aandienen.

In tegenstelling tot deze publieke uitspraak wil Piaggio nu volgens de Italiaanse media met een klassieke café racer Laverda een nieuw leven in gaan blazen. De café racer zou vergelijkbaar moeten zijn met Moto Guzzi's V7 Racer, de Triumph Bonneville of Thruxton en de recentelijk gelanceerde Norton Commando. Een 750cc paralleltwin, in de gedachte van de jaren '60 - 70 succesvolle 750S, zou niet geheel ondenkbaar zijn.

Laverda_750SF_1972.jpg
Laverda 750SF uit 1972

In hoeverre hier de wens de vader van de Italiaanse gedachte is geweest zal de toekomst moeten uitwijzen, maar van ons mag Piaggio het in ieder geval gaan proberen. Al was het alleen al vanwege de kleur...

Bron: info motori