Zoeken

Pulsar 200NS: Indiase motor met KTM technologie

1 februari 2012
Het Indiase Bajaj Auto heeft onder de merknaam Pulsar een nieuwe motor op de markt gezet die wordt aangedreven door KTM's nieuwe 200cc ééncilinder: de 200NS. De Pulsar 200NS is het eerste bewijs dat men in India de techniek om serieuze motorfietsen te ontwikkelen aardig onder de knie begint te krijgen.

Bajaj_Pulsar_200NS

in 2001 werd door Bajaj auto het merk Pulsar opgericht om voet in aarde te krijgen in de zeer lucratieve Indiase tweewieler markt. De Pulsar 150, 180 en 220 DTS-i waren echter voor Europese begrippen verre van spectaculair, maar dat gaat met de komst van de in april te verwachten 200NS wel veranderen.

De ontwikkeling van de 200DS werd in 2008 opgestart, nadat Bajaj aandeel in het Oostenrijkse KTM had genomen. Hoewel Bajaj bij de 200DS spreekt over een compleet nieuw motorblok is dit in feite hetzelfde motorblok als KTM's 200 Duke, maar dan voorzien van een andere cilinderkop. Volgens Bajaj Auto Chief Technology Officer Abraham Joseph werd in destijds de basis gelegd voor een nieuw motorblok dat zowel KTM als Pulsar moest kunnen dienen, zonder dat daarbij beide merken aan identiteit zouden verliezen.

Zo wordt in tegenstelling tot de 200 Duke bij de 200DS geen benzine-injectie maar een gewone carburateur toegepast en is heeft Pulsar haar in 2003 gelanceerde DTS-i (Digital Twin Spark ignition) naar het volgende niveau gebracht met de introductie van TripleSpark technologie, waar bij de 200 Duke van een enkele bougie gebruik wordt gemaakt.

Ook heeft de KTM 200 Duke twee bovenliggende nokkenassen, waar in de cilinderkop van de Pulsar 200NS slechts ruimte was voor een enkele bovenligende nokkenas. De KTM wordt dan ook opgegeven voor een iets hoger vermogen en koppel van 25 pk bij 10.000 toeren en 19 Nm bij 8.000 toeren ten opzichte van de 23,5 pk bij 9.500 toeren en 18,3 Nm bij 8.000 toeren per minuut voor de Indiase variant.

Bajaj_Pulsar_200NS_02

De 200cc ééncilinder is gemonteerd in een stalen deltabox frame en wordt opgegeven voor een rijklaargewicht van 145 kilo. Dat is negen kilo meer dan de KTM 200 Duke, maar wel zes kilo minder dan de Pulsar 220 DTS-i. Opmerkelijk genoeg moet volgens moederbedrijf Bajaj de Pulsar 200NS de KTM 200 Duke op het circuit het nakijken geven.

Naast dat Bajaj met de lancering van de Pulsar 200NS een grote stap voorwaarts heeft gezet op het gebied van technische ontwikkeling is de motor bovendien ook nog eens gezegend met looks die op de Europese markt niet zouden misstaan. Hetgeen ook wel een de achterliggende gedachte van Bajaj zou kunnen zijn geweest, volgens de Indiase media heeft Bajaj de intentie de nieuwe generatie Pulsar motorfietsen wereldwijd te vermarkten.

Bedankt voor de tip Johan