Zoeken

Opmerkelijke Yamaha prototypes tijdens komende Tokyo Motorshow

17 november 2011
Over enkele weken gaan in Japan weer de deuren open van de tweejaarlijkse Tokyo Motorshow, een gecombineerde auto- en motorbeurs waar de voornamelijk Japanse fabrikanten elkaar proberen af te troeven met de meest exotische prototypes. Zo heeft Yamaha voor deze 2011 editie een viertal prototypes uitgewerkt, die een duidelijk beeld geven over hoe de toekomst er uit zou kunnen gaan zien.

Y125 MOEGI

Yamaha_Y125_MOEGI

Dit concept is een verse belichaming van Yamaha's ontwerp filosofie die de bekende look en feel van een fiets met een motorfiets heeft gecombineerd. In het lichtgewicht frame is een 125cc ééncilinder gemonteerd, die naast zuinig ook nog eens prettig te rijden moet zijn. Over dat laatste kunnen we niet oordelen, maar in de beoogde fiets/motorfiets samensmelting zijn de ontwerpers zeer zeker geslaagd. Naast ingezet te worden als dagelijkse commuter moet de MOEGI eigenaren bovendien prikkelen om 's weekends langere ritten met de erm... fiets te maken.

XTW250 RYOKU

Yamaha_RYOKU

Dit concept moet worden gezien als een SUV motorfiets, met een hardheid en heavy-duty toepassing die een nieuwe dimensie aan de grote mobiliteit en het gemak waar motorfietsen om bekend staan toe moet voegen. Sleutelwoord van het ontwerp was 'zonder restricties, altijd, overal' en omvat een aantal zaken als een groot bagagerek met dito laadvermogen en laag zwaartepunt, een smalle, laaggeplaatste en eveneens grote benzinetank, vette banden, ruige frame protectoren en verwijderbare koplampen. Zaken waarmee het toepassingsgebied moet worden uitgebreid, waardoor je bijna overal naar toe zult kunnen gaan.  De RYOKU is Yamaha's idee van een betrouwbare partner voor mensen die van motorfietsen en het buitenleven houden en is speciaal op maat gemaakt voor de Japanse markt.

EC-Miu

Yamaha_EC-Miu

Dit concept model is een voorbeeld van Yamaha om het potentieel van elektrische commuters in urban lifestyle uit te breiden. De EC-Miu is gepostioneerd in het 50cc (Gentsuki) segment en heeft twee achterwielen voor een stabiele, gemakkelijke rit waar volgens Yamaha vooral vrouwen van zullen genieten. Het is ontworpen in de geest van 'flow of the wind' met compacte afmetingen die 'm vederlicht te sturen moet maken, een 'goed voor mij en goed voor het milieu voertuig dat perfect moet zijn voor kleine dagelijkse ritjes rond de stad.

PAS WITH

Yamaha_PAS_WITHDit concept is door Yamaha ontwikkeld als nieuwe manier om van de hedendaagse in populariteit toenemende elektrisch ondersteunde fietsen te genieten. Tenminste, als we Yamaha moeten geloven. Om z'n praktische toepasbaarheid voor dagelijks commuten te onderstrepen is de fiets eenvoudig op te vouwen om mee te nemen in de trein of bus, of in je eigen auto. Om de fiets opvouwbaar te maken is de aandrijfunit in  het voorwiel ingebouwd, in een ontwerp dat volgens Yamaha zowel functioneel als stijlvol is.