Zoeken

Nieuwe CBR600RR komt 21 augustus (maar niet in Europa)

6 augustus 2020
Het gerucht ging al een tijdje, maar nu heeft Honda officieel de komst van een nieuwe CBR600RR aangekondigd. Tot zover het goede nieuws, de 2021 CBR600RR wordt niet in Europa op de markt gezet, omdat de gedecimeerde supersport verkoop de investering in Euro 5 niet rendabel heeft gemaakt.

 

Veel zal er niet zijn veranderd aan de 2021 CBR600RR, en tegelijkertijd heel erg veel. Qua design heeft Honda haar kleintje Supersport dichter bij de voor dit jaar compleet vernieuwde CBR1000RR-R Fireblade gezet, maar onderhuids zijn veel zaken onveranderd gebleven. 

Aan het frame heeft Honda geen radicale wijzigingen doorgevoerd en dus is ook het in het kontje geplaatste uitlaatsysteem gebleven, omdat dit destijds het uitgangspunt is geweest bij de ontwikkeling van de RR. In de aankondiging die Honda gisteren op haar YouTube kanaal heeft gezet is dat ook duidelijk te zien.

Ook aan het motorblok zijn geen radicale wijzigingen doorgevoerd, gesproken wordt over een vermogen van 115 pk, in lijn met het huidige model dat in 2017 in Europa vanwege Euro 4 van de markt is gehaald, maar in de rest van de wereld nog wel gewoon leverbaar was. 

Wat er dan ander is? Het grote verschil tussen het huidige en het 2021 model is de toevoeging van ride-by-wire gasklepbediening. Sinds 2019 is in het WK Supersport standaard elektronica van Mectronic verplicht, dat voor ride-by-wire motoren is ontwikkeld. De huidige CBR600RR heeft geen ride-by-wire, waardoor die nu in het nadeel is. 

De toepassing van ride-by-wire baant ook de weg vrij om zaken als tractiecontrole en instelbare rijmodi toe te passen, die net als de CBR1000RR-R zal worden geregeld via een 6-assige Bosch IMU. Die unit maakt ook zaken als bochten-ABS en bochten-tractiecontrole mogelijk. 

Van de 2021 CBR600RR wordt op 21 augustus het doek gelicht. Dat is goed nieuws voor fans van de CBR600RR die niet in Europa woonachtig zijn, want naar verluid zal Honda's nieuwe wapen voor het WK Supersport alleen in Azië, Oceanië en Amerika op de markt worden gezet. 

Om de motor ook in Europa op de markt te zetten had Honda veel geld moeten investeren om de motor aan de strenge Euro 5 emissie-eisen te laten voldoen, wat in het huidige klimaat met enorm teruggelopen verkoopcijfers in dat segment geen rendabele investering meer is. Om de motor voor het WK Superbike te kunnen homologeren is levering in Europa ook niet noodzakelijk. Zolang het aantal maar wordt gehaald.