Zoeken

NCR lanceert Millano16, 's werelds meest extreme motorfiets

10 juni 2010

Het in Bologna gevestige NCR heeft tijdens het 2010 World Ducati Weekend haar nieuwste creatie gepresenteerd: de Millona 16, ofwel M16, 's werelds meest extreme motorfiets met 200 pk bij 145 kilo.

NCR_M16-02.jpg

Vorige week al wisten we te melden dat NCR de M16 tijdens het WDW zou onthullen, en - Italiaans ongebruikelijk - exact volgens planning kwam vandaag de presskit met foto's en technische gegevens van de Millona 16 vrij.

Voor diegenen die nog nooit van NCR gehoord hebben, de in Bologna gevestigde tuner specialiseerde zich in het tunen en ontwerpen van door Ducati aangedreven motorfietsen, NCR_M16-06.jpgwaarbij alleen de beste materialen werden gebruikt om zodoende de meest exclusieve creaties te ontwikkelen. Geheel volgens deze trend werd ook de M16 ontwikkeld.

Uitgangspunt van de nieuwe M16 was het motorblok van Ducati's Desmosedici D16RR, dat in een rijwielgedeelte moest worden geplaatst dat duidelijk in de geest van de Millona was ontworpen. Iets waar men zondermeeg goed in is geslaagd, hoewel de M16 de kenmerkende neus van de Desmosedici kreeg aangemeten zijn duidelijk de lijnen van de Millona in deze M16 te herkenen.

Voor een betere ademhaling werd het complete carbon inlaattraject herontworpen. Het rijwielgedeelte werd ook grotendeels uit carbon opgebouwd, en daar waar dat niet mogelijk was werd voor titanium gekozen. Ook de carbon swingarm werd met het oogpunt op maximale gewichts/stijfheidsverhouding ontworpen. Evenals het rijwielgedeelte zijn ook de benzinetank, de kuip, het subframe met zitje, de spatborden, en last but not least de wielen uit carbon vervaardigd. Verder zijn alle mechanische onderdelen van de NCR M16 zijn ofwel van titanium ofwel vliegtuigaluminium gemaakt, met uit de Formule 1 afkomstige specificaties. Wederom, aldus NCR, geheel volgens eigen traditie.

NCR_M16-04.jpgNCR_M16-01.jpg
NCR_M16-05.jpg

Motorisch zal de NCR M16 goed zijn voor een topvermogen van meer dan 200 pk aan het achterwiel. Om dat vermogen goed aan de weg te krijgen zal de motor voorzien zijn van de laatste generatie MotoGP vering voor en achter, net als de remmen. De M16 zal verder worden voorzien van NCR's eigen elektronica met volledig traction control, data analyser, 3 te selecteren mappings alsmede een constante brandstof remapping op basis van luchtdruk en gascondities.

Eindresultaat is een straatlegale motorfiets met een rijklaar gewicht exclusief benzine van 145 kilo, ofwel afgetankt zo'n 160 kilo. Bij het opgegeven topvermogen van 200+ pk aan het achterwiel is deze M16 een wel héél erg spectaculair stukje speelgoed.

NCR_M16-03.jpg

Hoeveel de motor moet gaan kosten, en hoeveel er zullen worden geproduceerd, is vooralsnog niet bekend.