Zoeken

MV Agusta licht doek van 2013 F4

12 november 2012
Vlak voor de officiële presentatie op de EICMA in Milaan heeft MV Agusta het doek gelicht van de nieuwe F4, die in 2013 in drie varianten op de markt zal worden gezet. Meest exclusief is de F4 RR, die over een heel erg uitgebreid elektronicapakket beschikt, waaronder Öhlins elektronisch geregelde vering.

MV Agusta_2013_F4-RR

In navolging van de Brutale B4 1090 is de F4 supersport in 2013 leverbaar als F4, F4 R en F4 RR variant, drie modellen met een identieke basis maar met elk z'n technologische snufjes. Basis van de 2013 F4 is de 998 cc vier-in-lijn, bij de F4 en F4 R goed voor een vermogen van 195 pk bij 13.400 toeren en een koppel van 111 Nm bij 9.600 toeren per minuut. Bij de F4 RR wordt daar nog een klein schepje bovenop gedaan met een opgegeven vermogen van 200,8 pk.

Boring x slag zijn bij de 2013 F4 ongewijzigd gebleven, maar dat is het enige als de persinformatie van de Italianen mogen geloven. Zo is het in- en uitlaattraject gemodificeerd, hebben de kleppen nu nog maar één klepveer in plaats van twee en zijn de drijfstangen nu uit titanium vervaardigd. Ook het smeersysteem is zowel in- als uitwendig gemodificeerd om de smering ook in extreme omstandigheden te optimaliseren. Dankzij het nieuwe smeersysteem en de grotere radiateur is de operationele temperatuur van het motorblok verlaagd.

We zeiden het al, het elektronicapakket van de F4 is flink uitgebreid en beschikt nu naast tractiecontrole over MVICS (Motor & Vehicle Integrated Control System) en een ELDOR elektronicapakket met ride-by-wire en een vier-mappen motormanagement. Bij dat laatste is bij de gasgevoeligheid, het maximum koppel, een variabele vermogensafgifte, de motorrem en de toerenbegrenzer te kiezen voor Normaal, Sport en Regen. Bovendien kan alles ook nog naar eigen goeddunken worden afgesteld. De motor beschikt verder over hellingshoek sensoren, een in acht standen instelbare tractiecontrole, een anti-wheelie sensor en een quickshifter, door MV Agusta tot EAS (Electronically Assisted Shift) gedoopt.

De geometrie van de F4 is voor 2013 niet gewijzigd. De F4 en F4 R beschikken over een stalen buizenframe, bij de F4 RR is dat uit het hoogwaardige TIG gelaste CrMo staal. Net als MV Agusta bij de Brutale 1090 heeft gedaan. Ook voor wat betreft de vering is onderscheid tussen de F4 en F4 R en de F4 RR gemaakt. De eerste twee zijn met een 50 mm Marzocchi upside down voorvork en Sachs monoshock uitgerust, bij de F4 RR is voor elektronisch geregelde vering uit huize Öhlins gekozen, net als de Ducati Panigale. Hetzelfde geld ook voor de remmen, waar bij de F4 RR is gekozen voor de M50 Brembo Monoblocs. Over ABS wordt echter met geen woord gerapt.

MV Agusta heeft ook de Italiaanse prijzen van de 2013 bekend gemaakt. Voor de F4 moet € 16.990 worden neergelegd, bij de F4 R is dat € 18.990 en bij de F4 RR € 23.990. Voor de Nederlandse markt kan daar nog het nodige aan belastingen worden opgeteld.