Zoeken

MV Agusta lanceert F4 1000RR

11 mei 2011
Nadat vorige week al een teaser video op YouTube werd geplaatst heeft MV Agusta officieel het doek gelicht van de 2012 F4 1000 RR. De F4 RR wordt aangedreven door een nieuw ontwikkeld Corsocorta motorblok, dat goed is voor een vermogen van 198 pk bij 13.400 toeren per minuut. Volgens de Italianen is de F4 RR de snelste productiemotor ooit.

MV Agusta F4 1000 RR 2012

Hoewel uiterlijk amper verschillen te ontdekken zijn met de huidige F4 is onderhuids de motor door de Italianen stevig onderhanden genomen. Om te beginnen bij het motorblok, dat volgens MV Agusta F4 1000 RR 2012MV Agusta F4 1000 RR 2012MV Agusta maar weinig overeenkomsten kent met het huidige model. Zo is, om het al niet te misselijke vermogen van 183 pk nog van ruim een dozijn extra paarden te voorzien, het nieuw ontwikkelde Corsacorta motorblok voorzien van een grotere boring / slag verhouding. De zuigerdiameter is toegenomen tot 79 mm (was 76 mm), terwijl de slag is ingekort naar 50,9 mm (was 55 mm). Hierdoor is de gemiddelde zuigersnelheid verlaagd van 24,7 m/s naar nu 22,9 m/s, wat de betrouwbaarheid van het motorblok weer ten goede is gekomen.

Ander voordeel van de meer oververkante boring / slag verhouding is niet alleen dat de motor nu meer toeren kan maken (de begrenzer grijpt nu in bij 13.700 toeren per minuut), maar bovendien dat dankzij de grotere zuiger grotere kleppen kunnen worden toegepast. Zo is de inlaatklep van 30 mm naar 31,8 mm vergroot, terwijl de inlaatklep nu 26 mm (was 25 mm) in diameter is. Bovendien zijn voor het eerst bij een MV Agusta motorblok alle kleppen uit titanium vervaardigd. Uiteraard zijn ook het inlaat- en uitlaattraject in de cilinderkop aangepast voor een betere doorstroming van de in- en uitlaatgassen. Net als de huidige F4 is het Corsacorta motorblok voorzien van een cassette-versnellingsbak en slipperclutch.

MV_Agusta_F4_RR_2012_02MV Agusta F4 1000 RR 2012
MV Agusta F4 1000 RR 2012

Nog niet genoeg voor je?  De nieuwe krukas is lichter uitgevoerd voor verminderde massatraagheid, het 4-2-1-4 uitlaatsysteem is compleet vernieuwd met nu dikkere uitlaatbochten dat volgens MV Agusta bovendien een nóg indrukwekkender geluid moet produceren. Het motorblok krijgt zijn lucht via vier 49 mm inlaatkelken die via het TSS systeem variabel in lengte zijn. Uiteraard is de F4RR voorzien van een instelbaar traction control, dat ten opzichte van het huidige model wel is verfijnd. Verder zijn inwendig veel onderdelen nog extra onder de loep genomen om frictie (en daarmee transmissieverliezen) te verlagen. MV_Agusta_F4_RR_2012_06MV Agusta F4 1000 RR 2012Als resultaat van deze inwendige vernieuwingen is de F4 RR goed voor een topvermogen van 198 pk bij 13.400 toeren (MV heeft in haar persbericht soms abusievelijk 201cv vertaald in 201 pk), terwijl het koppel met 114 Nm bij 9.200 toeren per minuut gelijk is gebleven.

Rijwieltechnisch maakt de F4 RR gebruik van hetzelfde rijwielgedeelte als de huidige F4, met dat verschil dat nu de balhoofdhoek is aan te passen. Evenals het scharnierpunt van de achterbrug dat nu door middel van inserts kan worden aangepast. MV Agusta heeft de fiets bovendien voorzien van Öhlins vering, 43mm upside-down aan de voorkant en een TTX36 achtershock aan de achterkant. Voor wat betreft de remmen zijn de Brembo Monoblocs gebleven, maar worden deze nu bekrachtigd door een radiale Brembo rempomp waar bij het huidige model een Nissin rempomp is toegepast. De wielen zijn nu uit gesmeed aluminium vervaardigd.

MV Agusta F4 1000 RR 2012MV Agusta F4 1000 RR 2012
MV Agusta F4 1000 RR 2012

De F4 1000 RR is eind deze maand in Italië al leverbaar voor het prijskaartje van € 22.900. Hoeveel de motor in de Benelux moet gaan kosten en vanaf wanneer de fiets leverbaar is, is vooralsnog niet bekend.

MV Agusta F4 1000 RR 2012
Naast de rood-witte kleurstelling is de F4 1000RR ook leverbaar in deze matwitte kleurstelling