Zoeken

Lightning Motorcycles onthult LS-218 200 pk elektrische superbike

20 mei 2014
Het heeft even geduurd, maar het afgelopen weekend heeft Lightning Motorcycles eindelijk de LS-218 elektrisch aangedreven superbike op de Quail Motorcycle Gathering in Carmel, Californië onthuld. Via de eigen website kunnen reserveringen al worden geplaatst.

Lightning LS-218

Na op het circuit al uitvoerig te zijn getest én bewezen kondigde Lightning Motorcycles twee jaar geleden aan een straatversie van de TTXGP racer te gaan ontwikkelen. De Britse ontwerper Glynn Kerr tekende voor het ontwerp, dat zeer zeker geslaagd mag worden genoemd. Het is dat we weten dat ‚ie elektrisch is, aan z’n uiterlijk is dat in ieder geval niet af te lezen.

De LS-218 dankt zijn naam aan de topsnelheid die met het prototype in 2011 op de zoutvlaktes van Bonneville werd gerealiseerd. Met een snelheid van meer dan 218 mijl per uur en een gemiddelde snelheid van 215,960 mijl per uur over de twee proeven gemeten (voor een officieel record moet een snelheidsmeting altijd in twee richtingen worden gedaan) zette Lightning een nieuw wereldrecord.

De zoutvlaktes van Bonneville was trouwens niet de enige plaats waar de Lightning superbike racer succesvol was: Carlin Dunne schreef geschiedenis door met de Lightning Superbike het afgelopen jaar de Pikes Peak International Hill Climb te winnen, twintig seconden voor de Ducati Multistrada die eerste bij de verbrandingsmotoren werd.

De LS-218 wordt aangedreven door een IPM vloeistofgekoelde elektromotor, die goed moet zijn voor een vermogen van 200 pk en een massief koppel van 227 Nm. Te kiezen valt er uit drie verschillende accupakketten: een 12, 15 of 20 kWh pakket waarmee respectievelijk 100-120, 120-150 of 160-180 mijl kan worden gereden. Met een snellader is het accupakket in een half uur op te laden.

Op materialen is bij de LS-218 duidelijk niet bespaard. Het rijwielgedeelte is uit een fraai vormgegeven aluminium frame met ditto achterbrug opgebouwd. Aan de voorkant is een volledig instelbare Öhlins NIX30 voorvork gemonteerd, het achterwiel wordt via een Öhlins TTX36 monoshock afgeweerd en voor wat de remmen betreft heet Lightning een beroep op Brembo gedaan. Daarnaast kan de remenergie afhankelijk van de instelling worden opgeslagen.

De Lightning LS-218, die wordt opgegeven voor een gewicht van 224 kilo, is niet goedkoop. Prijzen zijn vanaf $38.888, maar dan heb je wel nog dit jaar iets unieks in je achtertuin staan.