Zoeken

KTM bouwt productieracer versie Moto3 racer

10 juli 2012
KTM gaat het volgend seizoen een productieracer versie van haar M32 250cc Moto3 Grand Prix racer op de markt zetten. De productiemachine zal vanaf februari 2013 beschikbaar zijn via orders die tussen 1 juli en 1 oktober 2012 worden geplaatst. Aan de productieracer hangt een prijskaartje van 'slechts' € 45.000.

KTM_250_GPR_2013_01

De 2013 KTM Moto3 250 GPR productieracer is in grote lijnen gelijk aan de M32 (Moto3 2012) GP machine die momenteel door fabrieksrijders als Sandro Cortese wordt gereden. De productieracer maakt gebruik van dezelfde 250cc watergekoelde ééncilinder, maar dan ontdaan van specifieke zaken die binnen de Moto3 regelgeving mogelijk zijn.

Waar de M32 fabrieksmachine 14.000 toeren draait, is voorzien van een Dell'Orto elektronische unit en een 115 dB Akrapovic uitlaatsysteem moet de GPR het doen met 13.500 toeren, elektronica van de RC-8R en een stiller Akrapovic uitlaatsysteem. De GPR is verder voorzien van lagere spec Brembo remmen en WP vering en OZ gesmede aluminium velgen. De remmen, vering en magnesium wielen van de GP machine kunnen wel separaat gekocht worden.

KTM_250_GPR_2013_02

De productieracer zal bovendien worden gebruikt in de Red Bull Rookies Cup, het succesvolle bijprogramma van de MotoGP waar onze eigen Scott Deroue dit jaar uiterst succesvol in is. De Red Bull Rookies racer is technisch gezien identiek aan de GPR, maar dan voorzien van Red Bull bestickering.

Stefan Pierer, CEO KTM:
KTM's knowhow komt tot uiting in de Moto3 Grand Prix machine. Het omvat bewezen technologie van zowel offroad als wegrace motorsport. Intern heeft er een ongekende overdracht van kennis plaatsgevonden tussen R&D, motorsport en de series ontwikkeling. De toewijding van KTM is ook consistent met ons idee van ontwikkeling van jeugd en gefocust te zijn op sportmotoren met een kleine cilinderinhoud. Tot slot illustreert het Moto3 project KTM's oerkreet 'Ready to Race' eens te meer op alle fronten.

Technische gegevens:

Merk/Model KTM Moto3 250 GPR
Motor
Type ééncilinder viertakt
Koelsysteem waterkoeling
Cilinderinhoud 249,5 cc
Boring x slag 81 x 48,5 mm
Klepaandrijving DOHC
Ontsteking RC-8R elektronica
Starter n.v.t.
Brandstof benzine injectie
Smering n.b.
Vermogen (opgave) 37 kW (49,6 pk) @ 13.000 tmp
Maximaal toerental 13.500 tpm
Uitlaatsysteem Akrapovic Full Titanium systeem (max 108 dB)
Chassis
Frame Buizenframe, balhoofdhoek en scharnierpunt achterbrug instelbaar
Vering voor WP 45mm upside down, RCMA3548
Vering achter WP, instelbare lengte, hydraulische preload
Voorrem enkele schijf 290 mm, Brembo radiale remklauw
Achterrem enkele schijf 190 mm, Brembo remklauw
Voorwiel OZ gesmeed aluminium, 2.5 x 17"
Achterwiel OZ gesmeed aluminium, 3.5 x 17"
Voorband Dunlop 95/70-17
Achterband Dunlop 115-70-17
Algemeen
Gewicht circa 83 kilo drooggewicht
Tankinhoud circa 11 liter
Prijs € 45.000 excl. B.T.W.
Contact Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.