Zoeken

KTM 200 Duke toch naar Europa

10 november 2011
Hij zou uitsluitend voor de Aziatische markt zijn bedoeld, maar de enkele maanden geleden in Maleisië onthulde grotere versie van de 125 Duke, de 200 Duke, zal het komende seizoen toch in Europa op de markt worden gezet. Zo bleek tijdens KTM's presentatie op de EICMA in Milaan, waar het model werd onthuld.

KTM_200_Duke_2012

De 200 Duke is nagenoeg identiek aan de dit jaar geïntroduceerde 125 Duke, waarmee BNN presentatrice Nicolette Kluivert sinds kort de binnenstad van Amsterdam onveilig kan maken. De verschillen tussen zijn dat ook op een post-it briefje te noteren, en dan geeneens samengevat.

De 200 Duke onderscheidt zich op slechts 2 punten van zijn kleinere broertje, door de vergrote cilinderinhoud van 200cc en de diameter van de remschijf voor, die van 280mm naar 300mm is gegroeid om het surplus aan vermogen tijdig tot stilstand te kunnen brengen. De vergrote cilinderinhoud is verkregen door zowel boring als slag te vergroten naar nu 72 x 49 mm (58 x 47,2 bij de 125cc), cijfers over vermogen en koppel zijn door KTM niet vrijgegeven.

De 200 Duke is verder rijwieltechnisch identiek aan de 125 Duke, wat zich vertaalt naar een rijklaargewicht zonder benzine van 125 kilo, een zithoogte van 810 mm en een wielbasis van 1.361mm. Tankinhoud is - net als bij de 125 Duke - 10,5 liter. De 200 Duke gaat in Nederland € 4.320,00 kosten en dat is slechts € 330,00 duurder dan de € 3.990,00 kostende 125 Duke moet opbrengen.