Zoeken

KTM 1290 Super Adventure: meer is altijd mogelijk

3 oktober 2014
Dus, eerst geef je de Adventure een nieuwe jas, daarna vuld je dat aan met de Adventure R en daar weer na volgt uit een andere hoek van de fabriek de 1290 Duke… wat doe je dan? Dan slaat al snel je fantasie op hol en komt de vraag ‘wat als’… en bij KTM komt er dan ook een antwoord.

KTM 2015_Super_Adventure_01

Daarom presenteert KTM nu dus “’s Werelds veiligste motorfiets”, de 1290 Super Adventure. En nee, de motor heeft niet dezelfde specificaties als de SuperDuke, maar komt met 160 pk nog steeds serieus hard mee. En 10 pk extra lijkt niet veel, maar eigenlijk was 150 al genoeg.

Om dit te halen zijn cilinders, zuigers en drijfstangen geleend van de afdeling Superduke en zijn cilinderkop en krukas nieuw ontworpen. Voor een ander karakter en wat meer souplesse is er een iets zwaarder vliegwiel toegevoegd. Dachten we dat de Adventure al goed vol zat met foefjes, daar komt de Super Adventure nog eens overheen. Behalve de al bekende tractiecontrole, C-ABS en boordcomputer vult de Super Adventure namelijk aan met cruisecontrol en een bandenspanningsmeter. Continu actieve vering is ook standaard, net als hippe ‘cornering headlights’, verlichting in de kuip die afhankelijk van je hellingshoek anders gaat schijnen. Optioneel is een heuvelstartsysteem en een ‘engine drag torque control’dat, net als bijvoorbeeld de Panigale, de mate van motorrem kan beïnvloeden. Volgens KTM is dit de motor met de meeste veiligheidsfeatures in één machine.

KTM 2015_Super_Adventure_02

KTM 2015_Super_Adventure_2037