Zoeken

Kawasaki lift doek van J300 maxi-scoter

9 oktober 2013
Nadat het nieuws al via Internet was uitgelekt heeft Kawasaki nu eerste officiële beelden en summiere informatie vrijgegeven van de J300, de in samenwerking met Kymco ontwikkelde maxi-scooter speciaal voor de Europese markt.

Kawasaki J300 2014

De nieuwe Kawasaki J300, die onlangs al in Milaan was gespot tijdens de opnames van een promotionele video, is het resultaat van een samenwerking tussen Team Green en Kymco, de Taiwanese scooter-gigant die enkele jaren geleden al een samenwerking met BMW was aangegaan voor levering van motorblokken voor BMW's C600 Sport en C650 GT maxi-scooters.

In het geval van deze in eigen huis ontwikkelde J300 heeft Kawasaki het motorblok en het rijwielgedeelte bij Kymco ingekocht, en daar een design voor ontwikkeld. Niet vreemd dus dat Kawasaki's eerste motorscooter voor de Europese markt veel overeenkomsten heeft met de Kymco Downtown 300i en K-XCT 300i. Sterker, het is dat de scooter van Kawasaki's groene tinten -en logo- is voorzien, anders zou je echt denken dat het om de nieuwste versie van een van deze twee Kymco modellen zou gaan.

Volgens Kawasaki heeft de Europese groeiende vraag naar stadse mobiliteit tot de ontwikkeling van de J300 geleid. Uitgangspunt was dat de scooter de sportieve passie en sfeer van Team Green moest ademen en vooral erg veel rijplezier zou moeten geven. Wat ook in de benaming is terug te vinden, de J in J300 staat voor Jyounetsu, wat Japans voor passie is.

Kawasaki J300 2014 Kawasaki J300 2014
Kawasaki J300 2014

Voor wat betreft de technische specificaties houdt Kawasaki vooralsnog de lippen stijf op elkaar, maar het zou ons niet verbazen als de J300 dezelfde aandrijving krijgt als de Kymco 300 modellen, ofwel een 299 cc ééncilinder die goed is voor een topvermogen van 29,5 pk bij 8.500 toeren en een koppel van 24,5 Nm bij 6.500 toeren per minuut. Voor de exacte cijfers zullen we moeten wachten tot de EICMA in Milaan, waar de scooter officieel zal worden gepresenteerd.