Zoeken

Kawasaki betreedt Europese scootermarkt met J300

5 november 2013
Dit is 'm dan, Kawasaki's eerste motorscooter voor de Europese markt. De in samenwerking met Kymco ontwikkelde J300 moet volgens Team Green de sportminnende commuters aanspreken die het woonwerk verkeer tot een dagelijkse dosis fun willen transformeren.

Kawasaki J300 2014

Hoewel er door Kawasaki met geen woord over wordt gerapt is de J300 het resultaat van een samenwerking die Team Green is aangegaan met de Taiwanese scootergigant Kymco, die tot de grootste scooterfabrikanten ter wereld behoord. En daar is op zich niets mis mee, waarom het wiel opnieuw uitvinden als je dat van een concullega over kunt nemen.

De J300 wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde vierkleps 299 cc ééncilinder met enkele bovenliggende nokkenas, die zijn cilinderinhoud uit een boring x slag van 72,7 x 72 mm heeft verkregen, licht oververkant. De ééncilinder wordt opgegeven voor een vermogen van 28 pk bij 7.750 toeren en een koppel van 28,7 Nm bij 6.250 toeren per minuut.

Op basis van de temperatuur van de koelvloeistof en de buitenlucht, de positie van de gasstand, luchtdruk in het 34 mm inlaatkanaal, de snelheid en de positie van de krukas wordt de te injecteren hoeveelheid benzine bepaald. Via CVT aandrijving wordt het vermogen naar het achterwiel overgebracht.

Een sportieve uitstraling was volgens Kawasaki het uitgangspunt voor het ontwerp van de J300, maar dan zonder concessies op het gebied van comfort te doen. Kawasaki refereert hierbij aan de grote multireflector koplamp met LED dagrijverlichting die in de uithoeken is geplaatst, de in het plaatwerk verwerkte knipperlichten, de sportieve maar wel forse ruit en de scherpe kont .

Volgens Kawasaki is de J300 qua ergonomie prima voor elkaar. Het voorgevormde zadel, de vloerplaten die speciaal zijn ontwikkeld om een goede zit te creëren en waarin versmallingen zijn aangebracht om de voeten gemakkelijk op de grond te kunnen zetten en de instelbare remhendels zijn daar enkele voorbeelden van.

Uiteraard kan op de J300 het nodige aan spullen worden meegenomen. De ruimte onder het zadel biedt plaats aan een integraal helm en is van verlichting voorzien, terwijl in de kuip ook nog eens een opbergvak is voorzien en tevens een haak is aangebracht om je boodschappentas aan op te hangen.