Zoeken

IZH-1: concept van de toekomst?

27 mei 2010

Of we het willen of niet, op den duur zullen we toch aan elektrische aandrijving moeten gaan geloven. Met ontwerpen als deze IZH-1 hoeft dát echter geen ramp meer te zijn.

IZH_1_Hybrid_Concept_3.jpg

De IZH-1 werd ontworpen door de in Vladivostok geboren 26-jarige Igor Chak, die in Japan en daarna de Verenigde Staten is gaan wonen. Chak studeerde industrieël ontwerpen op de kunstacademie van Seattle en zijn grote droom is een professioneel motorfiets ontwerper te worden.

De IZH-1 werd ontworpen rondom een 850cc hybride V-Twin (horen we hier: Aprilia Mana...), waarvan de carters zijn vervaardigd van versterkt en hittebestendig kunststof. Chak gaat zelfs verder door te stellen dat 50% van alle onderdelen uit kunststof zijn vervaardigd. De V-Twin levert een vermogen van 140 pk, terwijl de in het achterwiel gemonteerde borstelloze elektromotor 60 kW (81,5 pk) sterk is. Volgens de Japans/Amerikaanse Rus zou de IZH-1 motor goed moeten zijn voor een verbruik van 1:34.

IZH_1_Hybrid_Concept_2.jpgIZH_1_Hybrid_Concept_1.jpg

Andere interessante zaken aan de IZH-1 zijn de toepassing van een automatische transmissie (daar hebben we de Mana weer...), gecombineerde schijfrem en magnetische remmen, dubbele airbags en een van kreukelzone voorziene Grinder voorvork. Daarnaast zijn - uiteraard - ook zaken als traction control, ABS en een nightvision camera met GPS navigatie in het ontwerp opgenomen.

IZH_1_Hybrid_Concept_4.jpg