Zoeken

Husqvarna presenteert 2011 TC250, TE250 en TE310

21 juni 2010

Na de aankondiging van de nieuwe WR150 heeft Husqvarna wederom nieuws vrijgegeven voor haar 2011 offroad line-up. Ditmaal de TC250, TE250 en TE310 die alledrie significatie updates hebben gekregen voor het komende modeljaar.

2011 TC250

2011_Husqvarna_TC250.jpg

Acculoze motoren is het nieuwe sleutelwoord in de motocross en enduro voor 2011 geworden. In navolging van Kawasaki gaat ook Husqvarna deze techniek het komend modeljaar bij haar nieuwe TC250 crosser toepassen. Maar dat is niet de enige modificatie die het vorig jaar gelanceeerde model is ondergaan. Naast de acculoze Mikuni benzine-injectie is de cilinderkop geupdate en de timing van de nokkenas aangepast om het starten te vergemakkelijken. Ook is een nieuwe Akrapovic uitlaat met groter hitteschild aangebracht.

Bij het rijwielgedeelte van de TC250 crosser is de onderste buis van het wiegframe herontworpen, evenals de ophangpunten van de voetsteunen die werden versterkt en meer gestroomlijnd. Als laatste werd het gebied rond het balhoofd versterkt.

2010 TE250

2011_Husqvarna_TE250.jpg

De 2011 versie van de TE250 Enduro heeft volgens Husqvarna verschillende updates gekregen dankzij de feedback van het World Enduro Championship team. Net als bij de TC250 is de onderste buis van het wiegframe aangepast om beschadiging bij het rijden op ongelijke oppervlakken te te voorkomen. Verder zijn de Kayaba voorvork en Sachs achtershock getweakt voor Enduro racing, en heeft de fiets een iets grotere benzinetank (8,5 ipv 7 liter) gekregen. Motorisch heeft de TE250 twee nieuwe CDI mapping gekregen voor verschillende rij-omstandigheden.

2011 TE310

2011_Husqvarna_TE310.jpg

Het laatste 2011 nieuws dat door Husqvarna bekend is gemaakt betreft een compleet aangapaste TE310, die voor komend modeljaar meer als de TE250 moest worden. Om dat te realiseren werd om te beginnen het oude 298 cc motorblok vervangen door een opgeboorde versie van de TE250, waarmee de cilinderinhoud nu uitkomt op 302 cc. De motor kreeg hetzelfde 45mm gasklephuis als de 250, maar dan met aangepaste injectie.

Ook het aangepaste rijwielgedeelte is gebaseerd op de TE250, met 48mm Kayaba upside-down voorvork, Sachs achtershock en een grotere benzinetank. Volgens Husqvarna is de TC310 met een drooggewicht van 106 kilo maar liefst 5 kilo lichter dan zijn voorganger.

Hoeveel de modellen moeten gaan kosten en vanaf wanneer ze leverbaar zijn is vooralsnog niet bekend.