Zoeken

Honda vernieuwt complete NC750 familie voor 2018

10 november 2017
Honda heeft wel meer stiekem veranderd. Zo is er tussen neus en lippen door ook nog snel even iets gedaan aan de NC serie, maar wel meteen iets dat grote gevolgen kan hebben.

De NC’s waren tijdens de crisisjaren (grappig om dat in deze context eens te kunnen gebruiken) hét antwoord op het mobiliteitsprobleem: geen supersexy hi-tech meer, maar eenvoudige, zuinige en vooral heel slimme motoren die je op dezelfde basis een compleet ander karakter kon geven, naarmate je zou kiezen voor de S, X of Integra. Supergoed idee indertijd en daarom nog steeds een graag gezien model in de showrooms. De slimme bergruimtes, het uitgedachte blok dat vooral bij lage toeren goed presteerde en het zuinigst was en ga zo maar door.

Enige pijnpuntje waren juist degenen waar Honda niét op mikte: de huidige motorrijder. De ervaren rijder die gewoon nog even doorreed op zijn machine, nooit klaagde over verbruik of vermogen, maar wel een aantal jaar ervaring had en daardoor ‘wist’ hoe een motor zou moeten rijden. Dat dit niet opging bij de NC, tja… hoe voor de hand liggend ook, het ging ‘m niet worden. Dat Honda daar niet zo van wakker zou liggen en zich richtte op mensen die er wél voor openstonden, de nieuwe motorrijders, degene die wel iets op hebben met voordelige, zuinige motoren, de forensen, allemaal leuk en aardig, maar de NC’s kregen toch snel een reputatie.

Ook wij persmuskieten waren daar debet aan, want wij weten het toch immers allemaal beter. Dus die zuinigheid is leuk, maar niet belangrijk. Power moet je hebben en power, daar ging het met de NC nou net niet om. Het meest vervelende was wel dat je de motor niet een beetje lekker kon doorhalen. Mooi verhaal van Honda over meest gebruikte toerengebied ten spijt, die toerenbegrenzer maakte gewoon veel te vroeg een einde aan de pret, vonden wij. Welnu: dát gaat nu juist veranderen! Tussen alle specificaties door, nieuw of niet, staat heel achteloos dat het toerenplafond even 900 toeren is verhoogd. Dat klinkt niet veel, dat is het stiekem wel. Dat is namelijk het verschil tussen voor de miljoenste keer tegen de toerenbegrenzer knallen of lekker vlot doorrijden en opschakelen. Het verschil tussen frustratie en gratificatie. Tussen net niet en net wél.

Misschien komt het dan toch nog helemaal goed met de NC’s….

Daarnaast krijgen de motoren bovendien ook nog tractiecontrole, net als de X-ADV en de andere nieuwe modellen. En ten slotte kun je een NC ook kopen als A2 geschikte motor. Kortom, een drie keer zo breed afzetgebied. En ondanks dat je het van buiten nauwelijks ziet is dat groot nieuws.