Zoeken

Honda start leaseverkoop EV-neo in Japan

17 december 2010

Op Kerstavond, 24 december, begint Honda in Japan met de lease verkoop van de EV-neo, de eerste elektrische scooter van het gevleugelde merk dat voor het eerst aan het grote publiek werd getoond tijdens de Tokyo Motor Show van 2009.

Honda_EV-neo.jpg

De elektrische scooter, die tijdens die motorshow nog als EVE-neo werd gepresenteerd, werd ontwikkeld voor bedrijven als leveringsvoertuig. Honda heeft gepland om 100 units uit te leveren tussen december 2010 en maart 2011 als een initieel gemonitorde periode. Data van dit programma zullen, naast data die uit een eerdere test met 10 prototypes in oktober is verkregen, worden gebruikt voor de uitgebreide lease verkoop die in april 2011 van start zal gaan. Het gevleugelde merk heeft zich een jaarlijkse lease verkoop van 1.000 units als doel gesteld.

Honda zal de elektrische scooter in twee versies op de markt gaan brengen, de basis EV-neo en de EV-neo PRO, die als extra twee bagagedragers voor en achter heeft waar een mand of krat op kan worden geplaatst. De EV-neo heeft een bagagecapaciteit van 30 kilo, wat in Japan de maximale capaciteit is voor 50cc scooters. Daarbij kan vijf kilo voor, twintig kilo achter en nog eens vijf kilo onder het kontje worden geplaatst.

Honda_EV-neo_PRO.jpg

De EV-neo maakt gebruik van technologie die afkomstig is van Honda's hybride auto, de Insight, en wordt aangedreven door een AF71M AC synchroon motor. Honda claimt een vermogen van 3,75 pk en een koppel van 11 Nm. De motor wordt aangedreven door een 72 volt Lithium-Ion accu, die in 3,5 uur kan worden opgeladen (snelladen kan in 30 minuten) en heeft een geclaimde actieradius van 34 kilometer bij een constante snelheid van 30 km/u op een vlakke ondergrond. De EV-neo wordt opgegeven voor een gewicht van 106 kilo, terwijl de EV-neo PRO 110 kilo op de weegschaal brengt.

Andere zaken die op de EV-neo zijn terug te vinden zijn een digitale aanduiding van kilometers, accu vermogen en laadproces, een automatische uitschakeling wanneer de rijder voor een bepaalde tijd weg is en een optioneel audio voetganger-waarschuwingssysteem om te waarschuwen als de scooter met een snelheid van 28 km/u nadert.

De EV-neo gaat in Japan 454.650 Yen (€ 4.065 bij de huidige koers) kosten, terwijl voor de EV-neo PRO 579.600 Yen (€ 5.182 bij de huidige koers) moet worden neergelegd.