Zoeken

Honda lanceert VFR1200 Dual Clutch Transmission

19 mei 2010

Een half jaar na introductie van de nieuwe VFR1200F lanceert Honda als eerste motorfabrikant ter wereld een variant met – van dubbele koppeling voorziene automatische transmissie: de VFR1200F Dual Clutch Transmission.

Honda_VFR1200DCT_1.jpg

Dat Honda met een van automatische transmissie voorziene uitvoering van de VFR1200F zou komen is al lang geen publiek geheim, al op de vooravond van de Tokyo werd een handjevol journalisten al in de gelegenheid gesteld met het model nader kennis te maken.

De techniek achter de Dual Clutch Transmission is simpel maar doordacht. Met een knop op de rechter stuurhelft kun je qua transmissie kiezen uit twee standen: AT en MT. In de AT-stand ontkoppelt en schakelt de versnellingsbak volledig automatisch. Honda_VFR1200DCT_4.jpgDaarbij kan de bestuurder in de volautomatische stand met zijn rechterduim de transmissie in ‘D’ zetten. Dat zorgt voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Wie zonder te hoeven ontkoppelen en schakelen het onderste uit de road sportmotor wil halen, kan kiezen voor de ‘S’-modus.

Snel en soepel
Als je kiest voor de MT-stand, dan kun je met de duim en wijsvinger van zijn linkerhand handmatig op- en terugschakelen zonder te ontkoppelen. Of je nu kiest voor de vol- of halfautomatische stand, de automatische zesversnellingsbak met dubbele koppeling moet altijd snel en soepel schakelen. Honda claimt bovendien dat het brandstofverbruik van de Honda VFR1200F Dual Clutch Transmission dankzij de nieuwe transmissie met dubbele koppeling hetzelfde of zelfs lager is dan dat van de VFR1200F met conventionele versnellingsbak.

Honda_VFR1200DCT_2.jpgHonda_VFR1200DCT_3.jpg

Net als de Honda VFR1200F is de VFR1200F Dual Clutch Transmission verkrijgbaar in de kleuren Seal Silver Metallic, Candy Prominence Red en Pearl Sunbeam White. De motor heeft een meerprijs van slechts € 1.500,- ten opzichte van de handgeschakelde versie en kost daarmee € 18.490,-. De levering start in de tweede helft van juni.