Zoeken

Honda lanceert Refresh programma RC30

30 maart 2020
Goed nieuws voor liefhebbers van de Honda VFR750R, beter bekend als de RC30. Honda heeft een programma gelanceerd om eigenaren te helpen hun RC30 in mint condition te houden. Een klein nadeeltje zit er wel aan: het programma is alleen beschikbaar voor de Japanse thuismarkt.

We vinden het wel een slim idee, onderdelen blijven produceren en zelfs ondersteuning bieden om oldtimers in ere te houden. BMW doet het al jaren met het classic programma en heeft daarvoor de oude fabriek in München omgetoverd tot een groot opslagdepot waar inmiddels meer dan 10.000 onderdelen van oude BMW auto's en motoren op voorraad liggen. Daarnaast biedt een eigen werkplaats uitkomst voor wie een oude BMW opknappen wil maar geen twee rechterhanden heeft. 

Bij Honda zijn ze nu een soortgelijk programma in Japan gestart, met dat verschil dat het vooralsnog om één specifiek model betreft: de VRF750R RC30, de legendarische fiets waarmee Fred Merkel in 1988 het allereerste WK Superbike kampioenschap op naam schreef en het jaar daarna zijn wereldtitel prolongeerde. 

Ruim dertig jaar na datum wordt de RC30 nog steeds gezien als dé superbike van eind jaren '80 en is daarmee een gewild verzamelaars-object. Wat daarin meespeelt is dat de RC30 vanwege z'n exorbitante prijskaartje destijds maar in een beperkte oplage is geproduceerd. 

Om de RC30 ook voor de komende generaties te behouden is Honda een programma gestart om ervoor te zorgen dat de RC30 in mint condition blijft. Honda heeft moderne techniek gebruikt om onderdelen voor de RC30 te reproduceren. Voor de keuze van onderdelen baseert Honda zich op informatie van klanten en dealers uit de markt, aangevuld met onderdelen welke na 30 jaar aan vervanging toezijn, evenals reguliere slijtageonderdelen. 

Naast het produceren van onderdelen heeft Honda ook een refresh plan gestart, het zogenaamde Motorcycle Refresh Center, waar een ervaren monteur de RC30 weer in topconditie zal brengen. 

Wij vinden dat wel een strak plan dat navolging mag krijgen, van andere merken en vooral ook hier in Europa. Zodat we over 30 jaar nog steeds van deze klassiekers kunnen genieten.