Zoeken

Honda lanceert NC700X Crossover

8 november 2011
Op de vooravond van de 69e EICMA in Milaan heeft Honda flink uitgepakt. Naast de eerder bekend gemaakte nieuwe Fireblade, Crosstourer en Integra presenteerde Honda gisteravond de NC700X Crossover, die - net als de Integra - wordt aangedreven door het nieuwe tweecilinder motorblok waarvan een brandstofverbruik van bijna 1 op 28 één van de speerpunten is.

Honda_NC700X_2012_01

Alleen al qua looks heeft de NC700X Crossover veel overeenkomsten met de begin dit jaar gelanceerde Crossrunner, en dat is niet vreemd. Beide fietsen zijn vanuit hetzelfde perspectief ontworpen en hebben daardoor veel overeenkomsten. Echter, waar die Crossrunner qua techniek Honda_NC700X_2012_02een afgeleide was van de al een tijdje lopende VFR800 is de Crossover, die officieel als NC700X door het leven zal gaan, van de eerste tot de laatste schoef compleet nieuw ontworpen.

Net als de Crossrunner moet ook de NC700X het beste van beide werelden combineren: de zithouding en het comfort van een allroad (met ditmaal wel langere veerwegen), met de rijeigenschappen van een normale fiets. Om de dagelijkse commuter het leven te veraangenamen is de NC700X bovendien voorzien van een opbergvak, waar je normaal gesproken een benzinetank zou verwachten, dat groot genoeg is om een integraalhelm in op te bergen. Iets wat we al eerder bij de Aprilia Mana hebben gezien.

Honda_NC700X_2012_03Honda_NC700X_2012_04

Dat de NC700X geen grote benzinetank nodig heeft dankt de fiets aan het nieuwe motorblok, waarvan Honda een verbruik van 1 op 27,9 claimt. Hierdoor was een tankinhoud van 14,1 liter voldoende om de Crossover alsnog een actieradius van bijna 400 kilometer te geven. Honda_NC700X_2012_07
Honda_NC700X_2012_08
De nieuwe tweecilinder wordt opgegeven voor een vermogen van 38,1 kW (51,8 pk), maar zal ook in 35 kW (47,6 pk) leverbaar worden, waarmee de fiets voldoet aan het nieuwe 2013 A2 rijbewijs.

Volgens Honda beschikt de NC700X over zeer gemakkelijke stuureigenschappen, wat de fiets te danken moet hebben aan zijn geometrie met ontspannen -offroad geïnspireerde zithouding, zijn soepele vering en stuuruitslag van 35°. Voordeel wat de fiets ten opzichte van een échte allroad heeft is z'n zithoogte, die met 830mm ook voor de wat minder groten onder ons nog goed te doen moet zijn. Honda claimt bovendien dat ook langere (snelweg)afstanden goed te doen moeten zijn, dankzij z'n aerodynamisch gevormde stroomlijn en windscherm die de wind om de rijder heen moet geleiden en daarmee vermoeidheid moet tegengaan.

De NC700X is standaard met Honda's welbekende combined ABS uitgerust. Net als de recentelijk gelanceerde Integra zal ook de NC700X leverbaar worden met de tweede generatie Dual Clutch Transmission, waarbij al naar gelang automatisch of via een stuurknop kan worden geschakeld. De Crossover wordt in 4 kleuren op de markt gezet, Darkness Black Metallic, Digital Silver Metallic, Pearl Sunbeam White en Magna Red. Uiteraard is voor de fiets meteen een arsenaal aan accessoires uitgewerkt, waaronder een complete kofferset.

Honda_NC700X_2012_05Honda_NC700X_2012_06

Prijs en levertijd zijn nog niet bekend, maar over enkele weken kunnen we de fiets gaan testen in het Zuid-Portugese Portimao.