Zoeken

Honda lanceert 2013 CRF450R

30 mei 2012
Tien jaar na lancering van haar eerste viertakt uitvoering heeft Honda de vijfde generatie CRF450R gelanceerd. Het nieuwe model, dat als 2013 uitvoering in de boeken staat, heeft -net als Kawasaki- als grootste vernieuwing een KYB luchtgeveerde voorvork, wat naast een besparing op gewicht de demping karakteristiek ten goede moet zijn gekomen.

Honda_CRF450R_2013_1

Als we de persinformatie die Honda van de 2013 CRF450F heeft vrijgegeven mogen geloven is de nieuwe crosser van de grond af aan opnieuw opgebouwd. Te beginnen met een compleet nieuw frame, waarbij het uitgangspunt voor het ontwerp een verdere centralisatie van de massa en een verlaging van het zwaartepunt was.

Bij een nieuw frame hoort ook een nieuw achterbrug, die niet alleen in dwarsdoorsnede een ander profiel heeft, maar waarvan ook de ophanging van de KYB achtershock is aangepast. De shock is nu 14,5 mm lager in het frame gemonteerd en heeft andere shimms voor ingaande en uitgaande demping gekregen.

De grootste vernieuwing vinden we echter terug aan de voorkant van de machine, waar voor het eerst een KYB luchtgedempte upside down voorvork is toegepast. De voorvork, die vanwege de veel compactere afmetingen van het frame een tikkie onderuit is geplaatst (27 g i.p.v. 26,53 g), is volgens Honda 800 gram lichter dankzij het ontbreken van vorkveren. Bovendien heeft de luchtgedempte voorvork minder frictie en is deze beter af te stellen, aldus Honda.

Ook motorisch is de CRF450R flink onderhanden genomen. Meer punch vanuit de bocht, een fijnere gasreactie en meer gevoel voor tractie aan het achterwiel waren de doelen die Honda zich voor het nieuwe motorblok had gesteld. Om dat te realiseren is onder andere de kop aangepast met verbeterende in- en uitlaatkanalen, is de kleptiming aangepast met nu meer overlap voor een verbeterd middengebied, zijn de uitlaatkleppen met 1 mm naar 31 mm vergroot en is de compressieverhouding van 12.0:1 naar 12.5:1 vergroot.

Honda_CRF450R_2013_2Honda_CRF450R_2013_3
Honda_CRF450R_2013_4

Resultaat van deze aanpassingen is volgens Honda een 10% verbeterd koppel onderin, met een lineaire koppelkromme en een sterker middengebied, zonder dat dit ten koste aan topvermogen is gegaan. Om de motor onderin soepeler te laten lopen is bovendien de vliegwielmassa 11% vergroot en is een nieuwe zesveers koppeling toegepast.

Hoeveel de 2013 CRF450R moet gaan kosten en vanaf wanneer de crosser leverbaar is, is nog niet bekend. Meer foto's van de fiets zijn op onze Facebook pagina in groot wallpaper formaat te downloaden.