Zoeken

Honda lanceert 2012 Vision motorscooter

12 mei 2011
Honda heeft haar eerste model voor 2012 vrijgegeven. De Honda Vision, een 110 cc ééncilinder motorscooter, is ontworpen als een lage-kosten stadse commuter, die oude tijden van de Cub moet doen herleven. Belangrijkste speerpunt van de Vision is het verbruik, dat volgens Honda bij gemiddeld gebruik ruim 1 op 50 moet zijn.

Honda_Vision_2012_1

Denk je motorscooters, dan denk je al snel Italië dat met merken als Piaggio en Vespa een groot deel van de (motor)scootermarkt vertegenwoordigd. Maar dat Honda daar niet in weg te denken is heeft de geschiedenis geleerd. Honda_Vision_2012_2Sterker, de eerste in 1954 gelanceerde Honda scooter was z'n tijd al ver vooruit met z'n elektrische starter, vol windscherm en met glasfiber versterkt plastic kuipwerk. Vier jaar later introduceerde Honda de Cub, 's werelds meest verkochte scooter waarvan er sinds 1958 maar dan 60 miljoen over de toonbank zijn gegaan.

De succesformule van de Cub, goedkoop in prijs en onderhoud en een ontzettend laag brandstofverbruik, lag ten grondslag aan de ontwikkeling van de nieuwe 2012 Honda Vision. Volgens Honda kan de 110cc motorscooter, die goed is voor een vermogen van 8,3 pk bij 8.000 toeren en een koppel van 8,7 Nm bij 6.500 toeren per minuut, 52 kilometer ver komen op één liter Euro loodvrij, maar dan zul je niet harder dan 60 km/u moeten rijden. Honda_Vision_2012_4
Honda_Vision_2012_5
Honda_Vision_2012_6
Hiermee heeft de Vision met z'n 5,5 liter tankinhoud een actieradius van dik 250 kilometer, en da's eveneens niet verkeerd.

Dat de Vision geen ding is voor op de snelweg moge duidelijk zijn, maar daar is de scooter ook niet voor bedoeld. Wel voor in de stad, voor de dagelijkse boodschappen (volgens Honda heeft de Vision voldoende opbergruimte onder het zadel), naar het werk of gewoon om even op het terras te gaan zitten. Honda claimt bovendien dat het de kosten van de Vision laag heeft weten te houden door een inkoopstrategie te ontwikkelen waarbij gebruik is gemaakt van de meest geschikte leveranciers wereldwijd.

De Vision wordt zoals gezegd aangedreven door een 110 cc viertakt ééncilinder die is voorzien van Honda's welbekende PGM-F1 benzine-injectie. Door te kiezen voor luchtkoeling in plaats van waterkoeling kon op gewicht en techniek (en daarmee kosten) worden bespaard (radiator, waterpomp, e.d.), waardoor de Vision nu rijklaar slechts 102 kilo op de weegschaal brengt. Voor wat betreft de remmen is aan de voorkant een 220 mm remschijf gemonteerd, terwijl aan de achterkant een 130 mm trommelrem is terug te vinden. De Vision heeft verder 14" vijfspaaks aluminium velgen, twee helmhouders en twee open opbergvakjes in het beenschild.

De 2012 Honda Vision wordt in vijf kleuren op de markt gezet: Pearl Procyon Black, Boss Grey Metallic, Pearl White, Candy Lucid Red and Candy Aruja Blue. Vanaf wanneer de scooter leverbaar is, en hoeveel hij moet gaan kosten, is vooralsnog niet bekend.

Honda_Vision_2012_3