Zoeken

Honda komt met CB300R en CB125R

6 november 2017
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst en dus heeft Honda voor 2018 ook aan de kleintjes gedacht. Naast een compleet vernieuwde CB1000R heeft Honda op de vooravond van de EICMA in Milaan het doek van een nieuwe CB125R en ‘Neo Sports Café’ gestylede CB300R gelicht.

Dat de motormarkt weer uit het dal aan het trekken is weten we allemaal, maar minstens zo belangrijk is dat er de laatste jaren weer een groei van jonge motorrijders te noteren is. Niet voor niets dat bijna alle merken zich op deze doelgroep aan het richten zijn, door heerlijk lichte motorfietsen te ontwikkelen die enerzijds prijsbewust moeten worden geproduceerd om voor een zo scherp mogelijke prijs op de markt te kunnen worden gezet, maar die er tegelijkertijd allesbehalve goedkoop uit mogen zien. 

De nieuwe CB300R en CB125R zijn precies volgens die filosofie ontwikkeld. De twee modellen vormen samen met de CB1000R Honda’s nieuwe ‘Sport Naked’ familie, waarvan de styling geheel op het Neo Sports Café concept is gebaseerd. Als het aan Honda ligt begin je, afhankelijk van in welk Europees land je wieg heeft gestaan, op je 16e of 18e met een CB125R, die je na twee jaar omruilt voor een CB300R, met uiteindelijk de CB1000R als hoofddoel wanneer je genoeg rijervaring hebt. 

Ten opzichte van de oude CB300F heeft Honda met de CB300R een enorme stap naar voren gezet. Niet alleen ziet de fiets er dankzij het ‘Neo Sports Café’ design supervet uit om te zien, ook wat specificaties betreft laat deze Naked Sport z’n voorganger in de schaduw staan. Het mag dan misschien op papier een driehonderdtje zijn, maar dat is ‘m niet echt af te zien, d’r zitten genoeg spullen op waar menig ‘dikke’ fiets jaloers op zou zijn. 

 

Spullen zoals bijvoorbeeld de upside down voorvork en de radiaal gemonteerde Nissin 4-zuiger remklauw met IMU gebaseerd ABS, dat voor een perfecte remdrukverdeling moet zorgen. Met een zithoogte van 799 mm kun je met beide voeten gemakkelijk aan de grond en dankzij z’n stuuruitslag van 40° is surfen door het vastgelopen stadse verkeer een fluitje van een cent. Vanuit het stuur kijk je trouwens uit op een LCD display, daarnaast heeft Honda rondom LED verlichting toegepast.

De CB300R wordt aangedreven door de 286 cc eencilinder met twee bovenliggende nokkenassen en 4 kleppen die we al kennen van de CBR300R, die wordt opgegeven voor een topvermogen van 23,1 kW (Honda is de enige fabrikant die conform een al decennia-oud convenant het vermogen alleen nog in kW aangeeft, waar de rest van de wereld daar maning aan heeft en nog gewoon over ouderwetse paardenkrachten spreekt, omdat die waarde een factor 1,36 hoger is en dus interessanter klinkt), ofwel 31 Pk bij 8.500 toeren en een maximum koppel van 27,5 Nm bij 7.500 toeren per minuut en dat is een tikkie meer dan de CB van dit jaar.

Dat mag misschien niet als indrukwekkend klinken, maar koppel dat aan z’n rijklaargewicht van 143 kilo en je praat over een pakket waar je zeker lol mee zult kunnen hebben. Zolang je onderweg maar genoeg bochten voor je kiezen krijgt en je niet in één dag bij je tante in St. Tropez op bezoek wilt gaan. Bovendien heeft Honda ook nog eens mooi aan de portemonnee van de jonge rijders gedacht: om onderhoudskosten zo laag mogelijk te houden is het blok ontworpen met een minimum aan bewegende delen. Details als lage-frictie zuigerveren, een hoge-dichtheid radiateur en iridium bougies hebben bijgedragen aan een geclaimd laag brandstofverbruik van 1 op 30.

CB125R

En dan de CB125R. Zeker bij ons in Nederland zal het niet erg storm gaan lopen met de 125, daar heeft onze overheid met de invulling van de nieuwe rijbewijsrichtlijn wel voor gezorgd, maar dat maakt de fiets niet minder vet en bij onze Zuiderburen waar de 125 markt haast net zo groot is als de markt boven de 125cc zullen ze d’r waarschijnlijk wel blij mee zijn. En terecht, want net als de CB300R is ook de CB125R vet cool om te zien. Ook hier zien we een 41 mm upside down met radiaal gemonteerde Nissin 4-zuiger remklauw met IMU gestuurd ABS en een 150 mm brede achterband. Opmerkelijk genoeg heeft de CB125R met 816 mm zelfs een tikkie hogere zit als de CB300R. De 125 cc eencilinder is goed voor een vermogen van 13,1 Pk.