Zoeken

Honda Fireblade: alles onderhuids

6 november 2013
Leuke verrassing, na twee jaar heeft Honda de Fireblade opnieuw een opfrisbeurt gegeven. Maar ditmaal is het juist niet van buiten, maar onderhuids waar de meeste  veranderingen te vinden zijn

Honda 2014_CBR1000RR_SP

Honda heeft dan ook een leuke reputatie hoog te houden. Niet alleen loopt de Blade al twintig jaar, maar is menig wedstrijd er mee gereden en gewonnen. En al zijn de prestaties niet de allerkrachtigste, het is al zo lang het model loopt meer wat je er mee doet. in dagelijks gebruik, op de weg, is de honda nog altijd razend populair. En in staat te winnen, zoals Michael Dunlop nog eens demonstreerde bij de afgelopen TT. Daarbij wil Honda graag benadrukken dat Michael op stukken sneller was met zijn Superstock machine dan met zijn Superbike, wat maar weer aangeeft hoe goed het pakket in de basis al is.

Daarom heeft Honda dus ook gekozen om de meeste upgrades binnenin te doen. De cilinderkop is nieuw ontworpen voor een betere in- en uitstroom van de gassen en een efficientere verbranding. Dit resulteert in een stijging in topvermogen van 2 kW. De top van 133 kW komt nu bij 12.250 toeren, de koppelcurve is in het 4-6000tpm gebied hoger en heeft een maximum van 114 Nm bij 10.500 tpm.

Hiernaast is gewerkt aan de gasrespons, voornamelijk bij deels geopende gaskleppen. Hiervoor is Programmed Dual Sequential Fuel Injection system (PGM-DSFI) in het leven geroepen, een compleet nieuwe mapping. Een slipperclutch afgeleid van de MotoGP-koppelingen maakt de klus af. De uitlaatdiameter is kleiner geworden voor meer koppel, de collector heeft meer volume. De samenstelling van de uitlaatgassen wordt continu gemonitord en teruggekoppeld aan de injectie voor een optimale verbranding.

Het chassis is echter weldegelijk veranderd. Met name de zithouding is iets agressiever gemaakt voor meer controle. De voetsteunen staan 10mm verder naar achter, de clipons zijn breder en staan 1 graad hoger en 5 graden meer naar voren dan het vorige model. Verder is er wel veel hetzelfde zoals de BPF voorvork, de Showa Balance Free Rear Cushion achterschokbreker en de lichtgewicht tienspaaks velgen. Remmen doet de motor met monobloc Nissins.

Boven het balhoofd bekeken heeft de Blade nu een nieuw type contactsleutel die steviger is en voor betere beveiliging. Het dashboard kent nu meerdere functies en display modes waaronder standaard, negatief (zwart met lichte cijfers) en de toerenteller heeft een ‘piek’functie die kortstondig het hoogst behaalde toerental aangeeft. De laptimer heeft vier verschillende modi. Verder zijn er de bekende indicaties als brandstofvoorraad, tripmeter en de overige zaken.  En uiteraard is er het ongeevenaarde  Combined ABS.

Onder het motto ‘Total control with an edge’ gunt Honda ons nog een extra’the. Waar andere merken het zich wel eens laten ontschieten, blijft Honda meestal erg behoudend en braaf. Niet voor 2014, want dan krijgen we de Fireblade SP. En als je denkt dat dat gewoon een Blade met Öhlins en Brembo’s is, think again.

In feite heb je hier namelijk gelijk een geblueprinte machine; alle onderdelen zijn gecontroleerd, gebalanceerd en gematched. En hoewel dit op papier geen verschil hoeft te maken, weten racers dat dit dé manier is om het meeste uit het blok te halen zonder echte tuning toe te passen. Dus voor elke raceklasse is dit toegestaan en het geeft je –ze zeiden het al- net even die edge.

Zoals gezegd gaat het voornamelijk om de vering en remmen, hetzelfde ABS heeft een aangepaste software die hier mee om kan gaan. De standaard Supercorsa’s maken het af. Omdat de SP gezien moet worden als pure racemachine is er maar plaats voor één persoon, een solozit is lichter en maakt het samen met de speciale kleurstelling af.