Zoeken

Honda F6B: Bagger of bagger?

14 november 2012
We zijn er nog niet uit of we 'm mooi moeten vinden, maar bruut is 'ie in ieder geval. Op de EICMA in Milaan presenteerde Honda de F6B, een gestripte 'low-rider' versie van de Gold Wing die het zeer zeker in de Verenigde Staten goed zal gaan doen.

Honda F6B_2013_1

Met de F6B speelt Honda in op de trent in de Verenigde Staten om dikke tourbuffels te strippen, van een paar zijkoffers, een klein schermpje een een zo minimalistische kuip te voorzien. Honda F6B_2013_3Motoren die aan de andere kant van de Atlantische oceaan de bijnaam 'Bagger' hebben gekregen, wat bij ons toch heel anders klinkt. Honda denkt met de F6B een veel jonger publiek te kunnen bereiken.

Volgens Teishiro Goto, projectleider van de F6B, is de F6B een lichtgewicht en stijlvolle tourfiets met een geoptimaliseerde uitrusting en specificaties om de dynamische performance verder te verbeteren, zonder dat daarbij inbreuk wordt gedaan op het rijcomfort wat Gold Wing rijders zo weten te waarderen. De Gold Wing F6B, zoals z'n volledige doopnaam is, is volgens Goto een opmerkelijk gebruiksvriendelijke motor voor in de stad, evenals voor toeren en hij hoopt dat de fiets jonge motorrijders aan zal spreken om uit eerste hand van de wereld van de Koning van de motorfietsen te genieten.

Mooie woorden van Goto-San, maar dat in Europa gaat gebeuren valt nog te bezien. In cruiserland nummer 1 ter wereld, de Verenigde Staten,zal de F6B ongetwijfeld volle zalen gaan trekken, de Terminator zou op de fiets geen verkeerd figuur slaan, maar Honda F6B_2013_4hier in Europa staan die zaken er toch anders voor. Neemt niet weg dat de F6B zondermeer een stoere en brute uitstraling heeft. De fiets is volgens Honda 28 kilo lichter dan de Gold Wing, wat is gerealiseerd door de fiets behoorlijk te strippen.

Naast dat Honda de F6B van een gestripte kuip, een kortere ruit een andere zijkoffers heeft voorzien is bij de Bagger-fiets (het blijft raar, die benaming) ten opzichte van de Gold Wing het nodige aan accessoires en elektronica geschrapt. Weg navigatie, weg airbag, evenals de elektrische achteruit, de cruise control, het verlichte bedieningspaneel, de automatische knipperlicht onderbrekers en de zadelverwarming. Het zadel is daarentegen volgens Honda wel ruimer, alsof je in een auto bent gestapt. De duopassagier zal nu z'n voeten op normale voetsteunen moeten neerzetten, waar dat bij de Gold Wing op luxueuze treeplanken kon.

Honda F6B_2013_2

Prijs en levertijd zijn nog niet bekend, maar in de Verenigde Staten is de F6B op $19.999 geprijsd, terwijl daar voor de Gold Wing moet $23.990 worden neergelegd. Geeft ons een beetje een idee wat we kunnen verwachten.