Zoeken

Honda 2011 nieuws: CBR250R

27 oktober 2010

De komende week zal Honda op de EICMA in Milaan maar liefst acht nieuwe modellen gaan onthullen. Een van die modellen is de CBR250R, waarmee Honda na vijftien jaar de kwartliter supersport weer een nieuw leven in is gaan blazen.

Honda_2011_CBR250R_1.jpg

Het is volgend jaar exact vijfentwintig jaar geleden dat Honda de CBR250F lanceerde, een 45 pk sterke vierinlijn met tophalf stroomlijn die qua design een afgeleide was van zijn grotere broers, de CBR600F en CBR1000F. Een model dat een jaar later vervolg kreeg in de van een complete stroomlijn voorziene CBR250R, die op zijn beurt in 1990 werd vervangen door de veel sportievere CBR250RR, een afgeleide van de toen erg succesvolle NSR250R tweetakt racers. Vanaf dat moment werd de motor ook naar Australië geëxporteerd en via de grijze handel wereldwijdHonda_2011_CBR250R_5.jpgHonda_2011_CBR250R_6.jpg verspreid. De motor bleef in productie tot 1996, waarbij de laatste modellen het design van de in 1992 geïntroduceerde CBR900RR Fireblade hadden meegekregen.

In tegenstelling tot de eerdere CBR250RR wordt de 2011 CBR250R niet door een vier-in-lijn, maar 250cc ééncilinder aangedreven, die goed is voor een vermogen van 26 pk bij 8.500 toeren per minuut. Toegegeven, da's een flink stuk minder dan de 45 pk die de oude CBR250RR produceerde (waarvan de laatste jaargangen het vermogen vanwege Japanse regelgeving was ingeperkt tot 40 pk), maar nog altijd genoeg om dagelijks mee naar je werk te kunnen rijden. En dat was precies wat men bij Honda voor ogen had toen het opdracht gaf voor de ontwikkeling van deze nieuwe CBR250R. Dikke fietsen met vermogens die de 200 pk grens akelig dicht benaderen zijn leuk, maar op straat anno 2010 vanwege de steeds drukker wordende wegen, dure benzineprijzen en een steeds strenger wordende overheid haast nergens meer te gebruiken.

Met de 2011 CBR250R heeft Honda het oude concept van een goed sturend rijwielgedeelte in een lichtgewicht 250cc motorfiets weer een nieuw leven ingeblazen. De motor is volgens Honda volgens dezelfde maatstaven als zijn grotere broers, de CBR600RR en CBR1000RR Fireblade gemaakt, maar dan lichter, wendbaarder, zuiniger én veel goedkoper. Een motor waar iedereen zich op thuis zal voelen, van recreant tot woon-werk rijder die graag tijd en geld wil besparen in het steeds drukker wordende verkeer, maar geen compromis wil sluiten voor wat betreft styling, rijgenot en stuureigenschappen.

Honda_2011_CBR250R_2.jpg

De styling van de fiets is duidelijk een mix van de alweer drie jaar geleden geïntroduceerde CBR1000RR Fireblade en de VFR1200F die dit jaar voor het eerst het levenslicht zag, en heeft zondermeer een volwassen uitstaling. De motor is opgebouwd uit een stalen twinspar frame waarin een 249,4cc vloeistofgekoelde van PGM-F1 benzine-injectie voorziene ééncilinder is gemonteerd. Volgens Honda had een ééncilinder meerdere voordelen ten opzichte van de in die klasse meer gebruikelijke meercilinders (waaronder Kawasaki's Honda_2011_CBR250R_4.jpgNinja 250R paralleltwin); zo moet de ééncilinder dankzij de minder bewegende delen zuiniger en goedkoper in onderhoud zijn. Ook is een ééncilinder qua afmetingen kleiner dan een twin, waardoor het in een compacter rijwielgedeelte (en precies waar het qua stuureigenschappen het meest gunstig is) kan worden gemonteerd.

Zuinig
Honda beweert dat de nieuwe CBR250R niet alleen goedkoop in onderhoud, maar ook nog eens heel erg zuinig is. In de technische gegevens wordt een verbruik van 1 op 27 geclaimd, waardoor de fiets een compacte benzinetank van slechts 13 liter kon krijgen, zonder inbreuk te doen op de actieradius die bij dat verbruik nog altijd dik 350 kilometer is. De fiets is verder voorzien van een modern display, Honda_2011_CBR250R_3.jpgwaarin in een oogopslag informatie als snelheid, toerental, koelvloeistof temperatuur, benzine niveau, de tijd en een tripmeter is af te lezen. Dat moeten we ditmaal, bij gebrek aan beeldmateriaal, maar van Honda voor kennis aannemen. 

We zeiden het al, het rijwielgedeelte van de CBR250R heeft een stalen twinspar frame, waar aan de voorzijde een 37mm conventionele voorvork en langs achteren een stalen achterbrug met pro-link monoshock is gemonteerd, dat als geheel garant moeten staan voor een goede wegligging. Gietwielen met 110/70 MC17 rubber voor en 140/70 MC17 achter moet voor het contact met het wegdek zorgdragen. Om de stoere uitstraling van de machine te onderstrepen (en uiteraard flink te kunnen ankeren) heeft de CBR250R een flinke 296 mm remschijf met tweezuiger remklauw voor en een 220 mm remschijf met éénzuiger remklauw achter aangemeten gekregen. Optioneel is Honda's welbekende C-ABS, waarbij voor- en achterrem met elkaar zijn gelinkt. De fiets wordt opgegeven voor een rijklaargewicht van 162 kg, voor de C-ABS versie mag je daar 4 kilo bij optellen.

Honda_2011_CBR250R_black.jpg

De 2011 CBR250R zal vanaf maart 2011 bij de dealer te bewonderen zijn, in de kleuren kleuren Asteroid Black Metallic en Pearl Blue Tricolour. Hoeveel de motor moet gaan kosten is nog niet bekend, maar Honda Nederland wist ons te vertellen dat de motor in ieder geval scherper geprijsd zal gaan worden dan de Kawasaki Ninja 250R, die zondermeer als grootste concurrent van de nieuwe CBR250R moet worden gezien.