Zoeken

FGR Midalu 2500 V6: 240 pk B-King killer

17 januari 2011

Dachten we dat de Horex V6 al een kick-ass machine was, doen ze er in Tsjechië nog een flinke schep bovenop met deze 240 pk sterke Midalu 2500 V6. De motor, die door het Tsjechische FGR is ontwikkeld, moet in 2012 in beperkte oplage zijn opwachting gaan maken.

FGR_2500_V6_01.jpg

Het idee een motorfiets te ontwikkelen met de grootste cilinderinhoud ter wereld begon bij Miroslav Felgr in 2004. Zes jaar lang werd door FGR, dat we ook kennen van het 125cc FGR Grand PRix wegraceteam, FGR_2500_V6_07.jpggewerkt aan dit project dat grotendeels door het Tsjechische ministerie van Industrie is gesubsidieerd.

In 2007 werd het 2552 cc grote V6 geproduceerd om op 25 februari 2008 in de FPOS-Kovovyroba fabriekshal, waar het motorblok was geproduceerd, te worden ontwikkeld. Datzelfde jaar werd het motorblok aan het grote publiek gepresenteerd tijdens de Motocykl 2008, waar  de motor met groot enthousiasme werd ontvangen. Hetgeen, afgaand op zijn prestaties, niet vreemd is. Met een geschat vermogen van 249 pk en koppel van meer dan 200 Nm beschikt de V6 over ongekende prestaties.

Eind 2008 werd door FGR een designwedstrijd uitgeschreven voor het uiteindelijke ontwerp van de fiets die rondom het nieuwe motorblok moest worden ontwikkeld. Van de vijfenveertig voorstellen gingen er elf door naar de tweede ronde, waaruit in februari 2009 het definitieve - en winnende - ontwerp werd gekozen. Het rijwielgedeelte werd datzelfde jaar nog geproduceerd, terwijl tegelijkertijd aan het design werd gewerkt.

Eindresultaat is deze Midalu 2500 V6, die zoals gezegd goed moet zijn voor een vermogen van 240 pk bij een opgegeven gewicht van 270 kilo. Het afgelopen jaar is FGR begonnen met het testen van het prototype, dat naar verwachting in 2012 zijn opwachting zal gaan maken. Verwacht echter geen grote productieaantallen, naar verluid is voor komend jaar een productie van slechts zes fietsen ingepland. Tenminste, als FGR de financiering van het project rond krijgt.

FGR_2500_V6_02.jpg
FGR_2500_V6_03.jpgFGR_2500_V6_04.jpg
FGR_2500_V6_06.jpg
FGR_2500_V6_08.jpgFGR_2500_V6_09.jpg
FGR_2500_V6_05.jpg