Zoeken

Erik Buell onthult EBR 1190SX

12 juni 2014
De eerste 1190RX’en zijn nog maar koud in Europa gearriveerd, of Erik Buell heeft het doek gelicht van de 1190SX, het tweede model van EBR dat in de Verenigde Staten nog deze zomer wordt verwacht. Een Europese introductie zal dan niet lang op zich laten wachten.

EBR 1190SX

Bij de oprichting van EBR, wat een afkorting van Erik Buell Racing is, werd door de Amerikanen al een aankondiging gedaan van wat ons de komende tijd te wachten zou staan. In eerste instantie richte EBR zich op het AMA kampioenschap en bouwde een racemotor op basis van de Buell 1125R, die als 1125R, 1125RR of 1190RR leverbaar was.

In 2011 kwam EBR met het langverwachte eerste productiemodel, de 1190RS, die in een beperkte oplage van slechts 100 stuks werd geproduceerd. De 175 pk sterke 1190RS kreeg vorig najaar navolging in de 1190RX, de normale productieversie van de 1190RS die volgens opgave een vermogen van 185 pk en een gewicht van 190 kilo had.

Ruim een half jaar na lancering van de 1190RX heeft Erik Buell het doek gelicht van het derde model uit de EBR clan: de 1190SX, wat in een notendop een naakte versie van de 1190RX is. De volle kuip is vervangen door een fraaie bikini-kuip, net als Aprilia en BMW dat met de Tuono V4 en S1000R hebben gedaan. Uiteraard is de 1190SX van een breed stuur voorzien.

Specificaties heeft Erik Buell nog niet bekend gemaakt, maar als die op hetzelfde niveau als de 1190RX zijn, dan zou deze Amerikaan de 1290 Super Duke R nog wel eens het nakijken kunnen gaan geven. 185 pk bij 190 kilo (rijklaar) is voor een naked wel héél erg extreem. Hoeveel de EBR1190SX moet gaan kosten is nog niet bekend, maar die zal -helaas- niet veel afwijken van de 1190RX, die voor € 19.998 over de toonbank gaat.