Zoeken

Enorme mijlpaal: 100 miljoenste Honda Super Cub

19 oktober 2017
Bij Honda hebben ze vandaag op een enorme taart getrakteerd. De cumulatieve wereldwijde productie van de Honda Super Cub series heeft namelijk de ongekende mijlpaal van 100 miljoen units gehaald. Om dat te vieren was een ceremonie georganiseerd in de Kumamoto fabriek in Japan, waar de Super Cub wordt geproduceerd.

Hoewel de Super Cub C100 van meet af aan een regelrecht succes is geweest denken we niet dat er in 1958 iemand bij Honda is geweest die toen heeft gedacht dat de Super Cub uit zou groeien tot een wereldwijd icoon, laat staan dat ‘ie zestig jaar na dato gewoon nog in productie zou zijn.

De massaproductie van de eerste generatie Super Cub C100 begon in augustus 1958 in de Yamato fabriek ten noorden van Tokyo. Het directe succes was toe te schrijven aan een aantal factoren: de betrouwbaarheid en extreem zuinige brandstofverbruik van de ‘high-performance’ 50cc 4-takt, waar in die tijd de 2-takt motor gebruikelijk was.

Het motorblok was niet de enige factor tot succes: het unieke design gebaseerd op een lagevloer-ruggegraad frame, de automatische centrifugaalkoppeling en het grote schild voor de benen hebben ook hun steentje bijgedragen. 

Ondanks dat de Super Cub door de jaren heen de nodige vernieuwingen is ondergaan, is het basisconcept al die tijd ongewijzigd gebleven ten opzichte van de eerste generatie Super Cub. De unieke stijl is zelfs terug te vinden bij de huidige modellen. Het design is zelfs zó iconisch dat in 2014 de Super Cub het eerste voertuig was dat in Japan een driedimensionaal handelsmerk kreeg.

Momenteel wordt de Super Cub in 16 fabrieken in 15 landen wereldwijd geproduceerd, in meer dan 160 landen rijden mensen op een Super Cub. 

 

Takahiro Hachigo, CEO Honda Motor Co.:
De Honda Super Cub, die in Japan is ontworpen, belichaamt Honda’s passie om mensen wereldwijd meer levensvreugde te geven door een compromisloze productontwikkeling te volgen die klanten vooropstelt. Als gevolg hebben over de hele wereld klanten al lange tijd plezier aan de Super Cub en hebben we wereldwijd nu een productieaantal van 100 miljoen bereikt. Honda zal voorloper in de veranderende tijden blijven en zich inspannen producten te bieden die de verwachtingen van onze klanten te boven gaan.

1958 Begin verkoop Super Cub C100 Luchtgekoelde 4-takt eencilinder 49cc OHV motor met 4,5 pk vermogen
1959 Begin export naar de V.S.
1961 Cumulatieve globale productie van de Super Cub bereikt de mijlpaal van 1 miljoen
Eerste overzeese productie (gebaseerd op component pre-assemblage) beging in Taiwan
1964 Begin verkoop Super Cub C65 (eerste met OHC motor)
1966 Begin verkoop Super Cub C50 (OHC motor)
1967 Cumulatieve globale productie van de Super Cub bereikt de mijlpaal van 5 miljoen
1974 Cumulatieve globale productie van de Super Cub bereikt de mijlpaal van 10 miljoen
1983 Begin verkoop Super Cub 50 Super Custom
Brandstofverbruik van 1 op 180 bij constante snelheid van 30 km/u
1988 Begin verkoop Press Cub
1992 Cumulatieve globale productie van de Super Cub bereikt de mijlpaal van 20 miljoen
1997 Begin verkoop Little Cub
2005 Cumulatieve globale productie van de Super Cub bereikt de mijlpaal van 50 miljoen
2007 Introductie Honda's PGM-F1 elektronische benzine-injectie op de Super Cub 50, Press Cub 50 en Little Cub
2008 Cumulatieve globale productie van de Super Cub bereikt de mijlpaal van 60 miljoen (april)
50e verjaardag van de Super Cub
2009 Begin verkoop Super Cub 110 en Super Cub 110 Pro
2013 Begin verkoop Cross Cub
2014 Vormgeving van de Super Cub is het eerste voertuig dat een driedimensionaal keurmerk in Japan krijgt
Honda's cumulatieve wereldwijde motorproductie bereikt de mijpaal van 300 miljoen
2017 Cumulatieve globale productie van de Super Cub bereikt de mijlpaal van 100 miljoen