Zoeken

Eerste indruk Ducati Scrambler 1100 Sport PRO

5 augustus 2020
In 2018 werd aan Ducati's succesverhaal Scrambler met de lancering van de Scrambler 1100 een nieuw hoofdstuk toegevoegd. Voor 2020 heeft Ducati de Scrambler 1100 familie compleet op de schop gegooid en vernieuwd. In een zonovergoten Ardenner omgeving rond Dinant maakten we kennis met de Scrambler 1100 Sport PRO, een uitgebreide test zal binnenkort op Motorfreaks te lezen zijn.

We moeten eerlijk bekennen dat we d'r onze vraagtekens bij hebben gezet, toen Ducati tweeënhalf jaar geleden op de EICMA in Milaan de Scrambler 1100 aankondigde. Of beter gezegd: Scrambler 1100 familie, want net als de Scrambler die eind 2014 werd onthuld (en nu als Scrambler 800 door 't leven gaat) werd ook de Scrambler 1100 in verschillende varianten op de markt gezet: Scrambler 1100, Scrambler 1100 Special en Scrambler 1100 Sport. 

Het uitbreiden van de Scrambler met een 1100 familie was weliswaar geheel in lijn met het verhaal dat eind 2014 in Palm Springs werd verteld tijdens de lancering van de Scrambler, dat Scrambler het niet als een model maar als 'merk binnen een merk' moest worden gezien (en dat de serie in de loop der jaren flink zou worden uitgebreid), maar dan nog. De 800 was de perfecte vertegenwoordiging van het "Land of Joy" verhaal en hét bewijs dat meer dan dat niet nodig is, dus waarom zou je d'r dan een dikkere versie van uitbrengen?

Nou, ehh... gewoon, omdat het kan. Omdat je dat blok nog op de plank hebt liggen, omdat er nog steeds een grote groep motorrijders is voor wie de cilinderinhoud nooit groot genoeg kan zijn. Maar het belangrijkste argument voor Ducati was omdat er ook een grote groep motorrijders is die de "Land of Joy" wilden ervaren met iemand achterop en dat gaat met een 1100 net effe wat makkelijker dan met een 800.

Waar het Scrambler 1100 avontuur twee jaar geleden met drie verschillende versies werd opgestart heeft Ducati dat voor 2020 naar slechts 2 versies teruggebracht, die bovendien de extra aanduiding PRO hebben gekregen: 1100 PRO en 1100 Sport PRO. Waarmee de 1100 Special dus is komen te vervallen. 

Dat maakt 't een stuk overzichtelijker en is ergens ook wel logisch, de verschillen tussen de standaard 1100 en de 1100 Special waren niet echt supergroot, niets dat niet ook middels het meer dan uitgebreide accessoire pakket kon worden opgelost. 

Om de aanpassingen van de twee nieuwe versies in een notendop te stoppen: ze worden gekenmerkt door vernieuwde graphics, een compleet nieuw uitlaatsysteem met nu de einddempers aan de rechterzijde boven elkaar geplaatst, een korter achterspatbord en lage kentekenplaathouder. Bij de 1100 Sport Pro kan daar ook nog een nieuw flatbar stuur met bar-end spiegels bij op worden geteld. Oh ja, en net als de vorige 1100 Sport is ook deze Sport PRO voor en achter van volledig instelbare Öhlins vering voorzien.


Land of Joy in de Ardennen... dan mag kajakken natuurlijk niet ontbreken

Dat de Scrambler 1100 geen overbodig product, maar juist een meesterlijke zet van Ducati is geweest raken we meer en meer overtuigd tijdens een trip door de Belgische (en een klein deel Franse) Ardennen, maar niet voordat er eerst geheel in "Land of Joy" stijl relaxt vanuit Dinant over de maas werd gekajakt met niemand minder dan 4-voudig wereldkampioen kajakken Maxime Richard, die sinds enkele jaren ambassadeur voor Ducati Scrambler is en naast heel hard kajakken ook heel hard kan motorrijden.

De Scrambler (800) mag dan wel het levende bewijs zijn dat meer dan dat niet nodig is, maar deze Scrambler 1100 Sport PRO is het levende bewijs dat je tegen een onsje meer geen nee hoeft te zeggen. Net als dat je dat ook bij de slager niet doet. De 1100 Sport PRO stuurt net zo gemakkelijk als de Scrambler 800 doet, maar dan met een blok dat een flink stuk sterker is. 

Vooral dan qua koppel, dat met 88 Nm bij 4.750 tpm bijna 30% hoger is dan de 68 Nm van de 800, die ook nog eens bij een veel hoger toerental van 7.750 tpm wordt afgegeven. Wat het vermogen betreft zijn de verschillen minder groot: 75 pk @ 8250 tpm voor de 800 versus 86 pk @ 7.500 tpm voor de 1100. Dat wil zeggen: in de rijmodi Active en Journey, in de rijmodus City is het vermogen op 75 pk begrensd. 


Nu hadden ze die rijmodi van ons achterwege mogen laten, maar ze zitten erop en dus hebben we ze ook alledrie uitgebreid getest, maar in alle eerlijkheid denken we niet dat d'r veel zullen zijn die ongezien kunnen zeggen in welke rijmodus 'ie staat. Ja, door in het display te spieken waar bovenin staat aangegeven in welke rijmodus je aan 't rijden bent, maar plak dat even af en 't wordt een stuk moeilijker. We hadden in de City modus geen moeite om het tempo van Maxime te volgen, hoewel we daar wel eerlijk bij moeten aangeven dat 'ie op dat moment niet tot 't uiterste is gegaan.

Dat tot 't uiterste gaan gaat je met de Scambler 1100 Sport PRO best goed af, maar dat is niet waar ik nog 't meest van onder de indruk ben. Het brede flatbar stuur dat taps toeloopt van van bar-end spiegels is voorzien doet vermoeden dat comfort niet de hoogste prioriteit heeft gehad, maar dat blijkt allesbehalve zo te zijn. De zit is echt supercomfortabel en nodigt totaal niet uit om hard te rijden, maar is tegelijkertijd ook perfect voor wie effe sportief een rondje om de kerk wil doen. Of Dinant, zoals in ons geval. 



Een uitgebreide test van de Ducati Scrambler 1100 Sport PRO zal binnenkort op Motorfreaks.nl te lezen zijn.