Zoeken

CRP lanceert eCRP 1.2 elektrische racer

18 juni 2010

Na de presentatie van een prototype begin dit jaar heeft het Italiaanse CRP een definitieve versie ontwikkeld van haar eerste elektrisch aangedreven racemotor: de eCRP 1.2

eCRP_1-2.jpg

Op 13 januari presenteerde het team de eCRP 1.0, het eerste prototype van de elektrische wegracer die op het hoofdkantoor van CRP racing in Modena, Italië is ontwikkeld. In tegenstelling tot elektrische racers die in feite omgebouwde verbrandingsmoteren zijn (zoals de Agni of TTXGP racer; beiden op basis van een GSX-R chassis) is de eCRP vanaf de grond ontwikkeld als een elektrische racer.

De eCRP is onworpen door Roberto Cevolini, die samen met Technisch directeur Giampiero Testoni de eervolle taak had een rijwielgedeelte te ontwikkelen dat in balans zou zijn met een elektrische aandrijving. Voor de ontwikkeling van de machine werd Roberto Locatelli aangetrokken als testrijder.

Volgens CRP is de eCRP een uitstekend voorbeeld van de nieuwe generatie elektrische racers, die snel en wendbaar is, een goede feedback geeft en gemakkelijk te rijden is. CRP gaat in haar persuiting nog verder door te stellen dat de dankzij de focus om Silicon Valley techniek met Italiaanse racehistory te combineren uiteindelijk leidde tot deze racer met een groen hart.

De eCRP wordt aangedreven door twee gelijkstroom elektromotoren met DC -> DC controller dat wordt gevoed door een 92 volt 80 Ah accupakket. Het pakket alleen al weegt 53 kilo, en heeft 3 uur nodig om te laden.

Gegevens voor wat betreft vermogen en rijklaargewicht zijn niet vrijgegeven, wél dat de motor een topsnelheid heeft van 200 km/u met een minimale actieradius van 40 km. Da's nog lang niet genoeg om TT-zero mee uit te rijden.

eCRP_1-2_on_track.jpg

De verkoopprijs van de eCRP is vanaf € 40.000, maar hij is ook te leasen: € 5.000 excl. B.T.W. voor een enkele race, of € 18.000 voor een heel seizoen.