Zoeken

BMW lanceert G650GS Sertao

3 oktober 2011
Na eind vorig jaar opnieuw op de Europese markt te zijn geïntroduceerd heeft BMW nu een speciale uitvoering van de kleinste telg van de GS familie, de G650GS, op de markt gezet. De qua naam op de Braziliaanse woestenij geïnspireerde G650GS Serão is volgens BMW een nog ruigere versie van de standaard fiets dat een meer op offroad gebruik geënt rijwielgedeelte heeft gekregen.

BMW_G650GS_Sertao_2012_01

Mocht je de naam G650GS in eerste instantie verwarren met de bekendere F650GS dan is dat niet vreemd. Met de lancering van de tweecilinder F650GS werd de lichtere G650GS ééncilinder door BMW van de markt gehaald. Tenminste, in Europa, want in Brazilië werd de motor in 2008 opnieuw op de markt gezet.

Het succes van de fiets deed de Duitsers besluiten de ééncilinder het afgelopen najaar ook in Europa uit te brengen, maar omdat voor ons Nederlanders een zware nog steeds de ware BMW_G650GS_Sertao_2012_02is besloot de Nederlandse importeur 'm niet te gaan voeren. Tot er vanuit de dealers toch de nodige vraag naar de flink vernieuwde ééncilinder kwam en de motor alsnog geruisloos aan het gamma werd toegevoegd.

Tot zover het verhaal van de G650GS, de G650GS Sertão heeft van BMW naast een fantastische naam meer offroad geörienteerde rijeigenschappen gekregen. Om dat te realiseren heeft de 41mm telescopische voorvork 40 mm meer veerweg gekregen (van 170 mm naar 210 mm), terwijl aan de achterkant de veerweg van 165 mm  naar 210 mm is vergroot. De bij de standaard uitvoering aluminium gietwielen zijn vervangen door gespaakte exemplaren, waarbij het voorwiel de - voor offroad meer gebruikelijke - 21” afmeting heeft gekregen.

Doordat de motor van langere veerwegen is voorzien (en dientengevolge hoger op z’n poten is gaan staan), is de zithoogte verhoogd naar 860 mm (standaard 780 mm). BMW_G650GS_Sertao_2012_03Mocht dat nog niet hoog genoeg zijn voor je, dan is als accessoire nog een hogere buddyseat verkrijgbaar voor een zithoogte van 900 mm. Om de rechtuitstabiliteit te garanderen in het terrein is de wielbasis van 1.477 mm naar 1.484 mm vergroot.

Motorisch is de G650GS Sertão identiek aan de standaard versie. Dat betekent een van balansas voorziene 652cc ééncilinder met dubbele bovenliggende nokkenas en benzine injectie, goed voor een vermogen van 35 kW (48 pk). Dankzij de toepassing van dubbele bougies is volgens BMW de motor ook geschikt voor de kwalitatief mindere 91 RON benzine. Ook kan de motor desgewenst in 25 kW uitvoering worden uitgeleverd, waarmee de fiets nu al voldoet aan de nieuwe getrapte rijbewijswetgeving die in 2013 zal worden geintroduceerd.

De G650GS Sertão is vanaf januari 2012 leverbaar bij de BMW dealer, hoeveel de motor moet gaan kosten is nog niet bekend.