Zoeken

BMW lanceert C600 Sport en C600 GT maxi-scooters

8 november 2011
BMW lanceert vandaag op de EICMA in Milaan twee maxi-scooters: de BMW C 600 Sport en C 650 GT. Het merk richt zich met deze modellen vooral op zakelijke rijders die praktische en slimme mobiliteitsoplossingen zoeken voor gebruik in drukke steden. Volgens BMW moeten de nieuwe scooters de rijeigenschappen van een motorfiets combineren met het lage verbruik en de wendbaarheid van een scooter.

BMW_Scooters

Urban Mobility is voor de BMW Group een belangrijke leidraad bij de ontwikkeling van de toekomstige generatie voertuigen, wat de Duitsers onlangs al hebben laten zien met de i3 concept en Concept e, de BMW_C600_Sport_11
BMW_C600_Sport_10
elektrische stadsauto en elektrische motorscooter. Volgens BMW moeten de twee nieuwe maxi-scooters bijzonder geschikt zijn voor gebruik door forensen. Vanwege hun compacte formaat en efficiënte aandrijving zijn ze ideaal voor het rijden in en rond stedelijke gebieden. Bovendien is dankzij z'n - voor scooterbegrippen - grote cilinderinhoud ook rijden buiten de stad geen enkel probleem

Het design van de beide maxi-scooters laat geen twijfel bestaan over de maker ervan. De moderne styling van de BMW C 600 Sport en de C 650 GT benadrukt de kernwaarden van BMW Motorrad: emotie, dynamische prestaties en innovatie. Kenmerkend zijn het asymmetrische front, het aerodynamische design en de verwijzingen naar de motorfietsen en auto’s van BMW.

De BMW C 600 Sport is bedoeld voor de liefhebber van actief en sportief rijden. De positie van zadel, stuur en voetsteunen zorgt voor een actieve zithouding, waardoor de rijder zeer goede controle heeft over de tweewieler. Vooral op drukke wegen en in stadscentra komen de kwaliteiten van de BMW C 600 Sport goed tot hun recht. De slanke lijnen benadrukken de wendbaarheid. De BMW C 650 GT is afgestemd op rijders die vanwege langere ritten extra waarde hechten aan comfort en ergonomie.

BMW_C600_Sport_02

Binnen de ranke vorm van de BMW C 600 Sport is dankzij de innovatieve Flexcase een unieke hoeveelheid bergruimte aanwezig. Het vak onder het zadel is met een klep in de bodem te vergroten voor het opbergen BMW_C600_Sport_01van twee helmen als niet wordt gereden. Een wereldprimeur die de gebruiksmogelijkheden van deze scooter verder vergroot.

De BMW maxi-scooters zijn voorzien van een volledig nieuwe, zuinige en trillingsarme tweecilinder lijnmotor met een cilinderinhoud van 647 cm3. Hij levert 44 kW (60 pk) bij 7.500 t/min en een maximumkoppel van 66 Nm bij 6.000 t/min. De topsnelheid bedraagt 175 km/u, waarvan BMW beweert dat het de hoogste waarde in z'n segment is, maar dan zullen we de Aprilia Atlantic en SRV850, Yamaha T-Max, Gilera GP800, Honda SW-T600 en Suzuki Burgman 650 maar even buiten beschouwing laten, die allen nóg een beetje harder gaan.

De motor is voorzien van een geregelde katalysator en lamdasonde waarmee de beide scooters al voldoen aan de toekomstige Euro-4 norm. Het vermogen wordt op het achterwiel overgebracht via een continu variabele transmissie (CVT). De wielophanging BMW_C600_GT_01van de BMW C 600 Sport en de C 650 GT zorgt voor stabiliteit in rechte lijn, dat het rijden op de snelweg comfortabel maakt. In de stad treden wendbaarheid, comfort en feedback op de voorgrond, zodat de rijder de maxi-scooter gemakkelijk door het verkeer kan manoeuvreren.

De beide maxi-scooters worden getoond op de EICMA 2011, Europa’s grootste motorbeurs, die plaatsvindt van 8 t/m 13 november in Milaan. Met de nieuwe modellen opent BMW Motorrad een nieuw hoofdstuk dat een vervolg moet vormen op het succes van de afgelopen jaren. De fabrikant heeft in vier jaar tijd het wereldwijde marktaandeel bijna verdubbeld. Door een nieuwe gebruikersgroep te bedienen met premiumproducten krijgt de groei een extra impuls.

BMW_C600_GT_02