Zoeken

BMW F750GS en F850GS: middenklasse goes premium

7 november 2017
Ook in Duitsland hebben ze niet stil gezeten. Resultaat van die noeste arbeid is onder andere een compleet nieuwe F750GS en F850GS. De namen zijn nieuw en hebben er 50 bij gekregen, de basis blijft gedeeld onderling, een nieuwe 853cc staande tweecilinder. En de grootste schok: de tank zit weer op de gewone plaats!

Juist één van de meest kenmerkende features van de afgelopen jaren, de tank onder het zadel voor de juiste gewichtsverdeling en de tankdop in de zijkant van het kontje, uitgerekend dát is aangepast, is vernieuwd, is totaal overhoop gegooid. De tankdop zit weer pal bovenop de tank, tussen balhoofd en zadel. Hoe kúnnen ze.

Het heeft een reden. Zoals alles een reden heeft. De motor is zodanig herontworpen, dat dit het beste idee is gebleken. Met een nieuw frame, nieuwe swingarm en nieuwe schokbrekerophanging was het slimmer de benzinevoorraad uit de weg te halen. Bovendien was de massaverdeling zodanig anders, dat dit -net als destijds- gewoon het beste uitkwam. Maar genoeg daarover.

Het nieuwe frame is een brugframe, maar er is ook sprake van een soort monocoque constructie. Samen met het blok als dragen deel is het frame een stuk stijver en stabieler. Hetzelfde geldt voor de swingarm, die nieuw ontworpen is en met de ook nieuw gepositioneerde centraal geplaatste schokbreker voor een betere veerkarakteristiek moet zorgen. Ook de upside down aan de voorkant is nieuw.

Daaromheen is een volledig nieuwe aankleding ontwikkeld, die er zichtbaar anders uitziet dan het uitgaande model. Het blok is nieuw ontwikkeld en kent een 270 graden ontstekingsvolgorde voor de herkenbare BMW sound. Om trillingen tegen te gaan is een dubbele balansas in het blok toegepast. Meteen is een slip-assist koppeling meegenomen zodat de motor soepeler rijdt en lichter te ontkoppelen is. Nog een aparte verandering, althans voor BMW: de ketting loopt nu langs de linkerzijde. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Elektronisch vinden we ABS, ASC (of tractiecontrole), twee rijmodi (Rain en Road) en nog eens optionele Pro, te weten Dynamic, Enduro en Enduro Pro (althans voor de 850). Qua vermogen hebben we 77 pk voor de 750 en 95 pk voor de 850.

Van een afstand zijn de motoren al herkenbaar aan de nieuwe koplamp die uiteraard Full Led is, maar nog leuker wordt het áchter die koplamp, waar we (optioneel, maar dat is nou juist typisch BMW) een full color TFT aantreffen. Alle connectiviteit die je kunt wensen, kun je hier terugvinden. Verwacht een volledige koppeling met navigatie, communicatie en smartphone en bedenk je alle mogelijke uitwerkingen daarvan en je zit in de buurt. Voor het eerst voert BMW ook hun eCall door op de middenklasse, wat betekent dat je ook een stuk veiliger onderweg bent. In een noodgeval worden automatisch de autoriteiten ingeschakeld, bij pech kun je zelf op de noodknop drukken, wil je een restaurantje in de buurt, dan kun je de telefonist bellen. En als klap op de vuurpijl zijn beide motoren ook keyless bedienbaar.

De F750GS gaat €10.944,- kosten, de F850GS € 13.894,-