Zoeken

Binnenkort: eerste test 2018 Harley-Davidson Softail familie

5 oktober 2017
Het grootste project dat we in de geschiedenis van het merk ooit hebben gedaan, zo omschrijft Harley-Davidson de compleet nieuwe Softail familie. Met vier van die modellen konden we kennismaken in de heuvels van Catalonië. Een uitgebreide test zal binnenkort op Motorfreaks te lezen zijn.

Maar liefst 8 nieuwe Softail modellen werden een goede maand geleden al aangekondigd door Harley Davidson, met een compleet nieuwe Fat Boy, Heritage Classic, Low Rider, Softail Slim, Deluxe Breakout, Fat Bob en Street Bob. Strikt genomen zijn het er zelfs twaalf, want naast deze acht die door het nieuwe Milwaukee-Eight 107 ci ( 1.745 cc) worden aangedreven zijn de Fat Boy, Fat Bob, Breakout en Heritage Classic ook leverbaar met de Milwaukee-Eight 114 ci (1.868 cc) V-Twin. 

Het liefst had Harley-Davidson ze alle 12 aan ons voorgesteld, maar dan waren we op z’n minst een weekje van huis geweest en dus hadden de Amerikanen de keuze tot ‘slechts’ 4 modellen beperkt. Maar dan wel vier modellen die het meest uiteenlopend en verschillend zijn, om ons een zo goed mogelijk beeld te geven wat met in basis een frame en een motorblok zo allemaal kan: de Heritage Classic, Fat Bob, Street Bob en Breakout.  

De gasten uit Wisconsin zijn naar eigen zeggen niet over een nacht ijs gegaan met de ontwikkeling van de nieuwe Softail familie. Uitgebreid onderzoek heeft Harley geleerd wat zowel Harley alsmede niet-Harley rijders graag zouden zouden zien aangepast. Betere prestaties, betere stuureigenschappen en betere grondspeling, maar dan wel met behoud van het oorspronkelijke karakter van een Harley-Davidson. 

 

Afgaand op twee dagen sturen in het bergachtige gebied van Catalonië nabij Barcelona, waarbij een kleine 400 kilometer is afgelegd, durven we wel te concluderen dat dát precies is waar Harley-Davidson met de nieuwe Softail familie in is geslaagd. tenminste, voor wat de vier door ons gereden modellen betreft.

Wat ons het meest is opgevallen tijdens deze tweedaagse introductie - zonder in detail op de vier modellen afzonderlijk in te gaan, dat doen we straks wel in de uitgebreide review - is dat de Amerikanen met de nieuwe Softails inderdaad een grote stap hebben gezet. Neem bijvoorbeeld de Showa Dual Bending Valve voorvork, voor andere fabrikanten misschien een small step, maar voor Harley-Davidson een giant leap. 

Hoewel elk van de vier modellen zijn eigen karaktereigenschappen had waren we op alle vier aangenaam door de positieve stuureigenschappen verrast, dankzij de nieuwe frames, de verbeterde vering die zelfs op slechte wegen nog best comfortabel was, de reductie van gewicht - tot wel 50 pond (het blijven Amerikanen he, wat nou metrische systeem) afhankelijk van model - en de verbeterde grondspeling. 

Hoewel dat laatste wel met een korrel zout moet worden gezien, ten opzichte van een gemiddelde Europeaan of Jap stelt de grondspeling nog steeds niet superveel voor. Maar eerlijk is eerlijk, 15% meer grondspeling is voor Harley begrippen helemaal niet slecht. Bovendien ging gaandeweg te test de grondspeling er bocht na bocht met sprongen op vooruit.



Een uitgebreide test van de nieuwe Softail familie zal binnenkort op dit kanaal te lezen zijn.