Zoeken

2018 Honda Forza 300: nu met tractie controle

14 maart 2018
Bijna twee decennia na de lancering van de eerste Forza heeft Honda de Forza 300 radicaal vernieuwd. De grote broer van de Forza 125 (waarvan er in drie jaar tijd alleen al in Europa 30.000 zijn verkocht) is volgens Honda lichter, smaller en sportiever gemaakt, zonder daarbij in te hebben geleverd op z'n GT kwaliteiten. En nu met tractie controle.

Een frisse nieuwe sportieve look met scherpere dimensies en een smallere bouw, een kortere lengte en dito wielbasis, een groter achterwiel, een compleet nieuw chassis met redesigned frame, in totaal 12 kilo gewichtsbesparing en een hoger zadel voor verbeterde zichtbaarheid, dat is in een notendop de nieuwe Forza 300. 

Wie echter de nieuwe Forza nader bestudeert zal merken dat die notendop niet het enige is dat Honda aan de Forza 300 heeft vernieuwd. Zo heeft de middenklasse Maxiscooter nu een nieuwe elektrisch scherm, dat met een schakelaar links op het stuur over een hoogte van 140 mm kan worden aangepast. 

De ruimte onder het zadel moet volgens Honda plaats bieden aan twee integraalhelmen, maar de ruimte kan ook worden opgedeeld in een opbergplaats voor een helm en/of regenkleding en tassen in A4 formaat. Aan de binnenkant van de voorste kuip is links een afsluitbaar opbergvak voorzien en ook die ruimte kan naar de behoeften van de rijder worden aangepast, om bijvoorbeeld een flesje water en een telefoon in op te bergen. Ook is daar een 12V aansluiting aangebracht.

Net als de vorig jaar geïntroduceerde nieuwe SH125 en SH150 heeft ook de Forza 300 nu een Smart Key, ofwel een contactsleutelloos contact, waarbij de scooter met behulp van een afstandsbediening van en op contact en op slot moet worden gezet. De afstandsbediening werkt ook bij de optionele 45 liter topkoffer en dat is voor het eerst op een Honda scooter. Met de Smart Key op zak gaat de topkoffer automatisch op slot wanneer je bij de scooter wegloopt.

We zeiden het al, de nieuwe Forza 300 is een flinke afslankkuur ondergaan en wordt nu opgegeven voor een rijklaargewicht van 182 kilo, 12 kilo minder dan z'n voorganger. Ten opzichte van z'n voorganger is de zithoogte met maar liefst 62 mm gegroeid naar nu 780 mm,  het stuur is met 755 mm 2 mm smaller dan voorheen, terwijl z'n smalle bouw van slechts 580 mm (860 mm incl. spiegels) het laveren door het stadse verkeer gemakkelijk moet hebben gemaakt. 

De Forza 300 wordt aangedreven door dezelfde 279 cc vloeistofgekoelde eencilinder als de SH300i en is opgegeven voor een topvermogen van 24,8 pk bij 7.000 toeren en een koppel van 27,2 Nm bij 5.750 toeren per minuut. Doordat het rijklaargewicht met 12 kilo is verlaagd is volgens Honda echter de acceleratie en het verbruik nu gunstiger. Honda claimt een actieradius van meer dan 370 km, dankzij z'n 11,5 liter tank.

De grootste primeur van de Forza 300 is echter Honda Selectable Torque Control (HSTC) - dat nu voor het eerst op een Honda scooter wordt toegepast. HSTC detecteert elk verschil in wielsnelheid tussen voor- en achterwiel, calculeert de slip ratio en past het koppel van de motor aan met behulp van de injectie om weer tractie te verkrijgen. HSTC kan via een schakelaar op het stuur worden uitgeschakeld. 

De nieuwe Forza 300 zal vanaf juli 2018 bij de Honda dealers verkrijgbaar zijn en wordt standaard geleverd met een 45 liter ‘smart’ topkoffer (ruimte voor 2 integraalhelmen), voor een introductieprijs van € 7.358,- (incl.BTW, BPM en alle rijklaarmaakkosten)